ב. 'נחלת המשיח' ו'הארץ המובטחת' של הנוצרים

עמוד:220

ב . 'נחלת המשיח' ו ' הארץ המובטחת' של הנוצרים כיבוש ירושלים מעלה את השאלה . האם הועלתה התביעה לבעלות החומרית והפיסית על ירושלים כבר קודם לכיבוש העיר , או שמא היתה תולדה שלו "? למעשה , קיימים רמזים לתביעה לבעלות פיסית על ירושלים כבר קודם למסע , במאות הי' והי"א , אם כי בניסוח ובפרספקטיבה מיוחדים במינם . במאה הי' מועלית תביעה כזו באיצטלה של כורח אסכאטולוגי . כבר נזכר לעיל כי אדסו , בחיבורו 'על אודות האנטיכריסטוס , ' טוען כי יריביו של האנטיכריסטוס בירושלים הם 'ישראל שברוח , ' דהיינו הנוצרים * , ועל כן נוכחותם של הנוצרים בעיר — ואולי אף שליטתם בה — היא תנאי הכרחי לבואו של האנטיכריסטוס ולתחילת מאורעות קץ הימים . אדסו ומחברי נוסחים של נבואתו בני המאה הי"א מתארים דמות של קיסר רומי אגדי אשר יכריע את כל שונאיו , ישלוט בכל האימפריה הרומית . יעלה לירושלים ויניח את כתרו ושרביטו בהר הזיתים ; ' וכל זאת לפני בואו של האנטיכריסטוס לירושלים . כבר במאה הי' באירופה החלו לקשר דמות זו במאבק הנצרות נגד האסלאם . מגמה זו התחזקה ערב מסע הצלב הראשון , ובנוסחים אחדים של החזון של אדסו מצטייר הקיסר כמי שיכניע את המוסלמים ערב בואו לירושלים . רק או יעלה לירושלים , יניח בה את כתרו ובכך יזרז את מלכותו של האנטיכריסטוס . בהתאם להלך רוח זה יעץ 5 נזו מאלבה ( Benzo d'Aiba ) ( כשנת ( 1086 לקיסר היינריך הרביעי שליט גרמניה לעלות על רומא ומשם לפנות לקונסטנטינופול ולירושלים , שם ישתחווה לקבר ישו ושאר המקומות הקדושים ויוכתר לתהילת חיי עולם . זו היתה למעשה תוכניתו של האפיפיור גרגוריוס השביעי אשר בשנת 1074 שקל לעמוד כראש צבא של חמישים אלף איש לשם שחרור כנסיות המזרח וכנסיית הקבר הקדוש . לאחר כיבושה של ירושלים העלו גיבר מנוז'ן ובלדריק מדול טיעון לשליטה נוצרית בירושלים , המעוגן עדיין במסגרת אסכאטולוגית . בהשפעתו של אדסו הצדיק גיבר מנוז'ן את הכיבוש כהכרחי לתחילת מאורעות קץ הימים . בלדריק מדול , לעומתו , יודע לספר כי ערב כיבוש העיר נשאלו מנהיגי המסע מה יקרה אם לא תיכבש העיר אלא תישאר בידי המוסלמים ; ותשובתם היתה : ' עלינו להתיירא פן תינעל העיר השמימית הזו לפנינו ותילקח מאתנו , אם נידחק בשל אזלת ידנו מביתנו על ידי נוכרים ודים . ' על פי בלדריק , אפוא , כיבושה והחזקתה של ירושלים הארצית הם בבחינת שער הכניסה לירושלים של מעלה ו אובדן ירושלים של מטה עלול לקפח את זכות הכניסה של הצלבנים לירושלים של מעלה . אך בלדריק מדול העלה טיעון נוסף , ישיר יותר , לזכותם של הנוצרים לשליטה פוליטית על ירושלים . בגירסתו של נאום האפיפיור בקלרמון הוא משלב את הפסוק האמור מתהילים עט : 'אלהים , באו גוים בנחלתך _, ( haereditas ) טמאו את היכל קדשך . ' . .. ( tempium ) כלומר : ירושלים היא נחלת האל , ( haereditas Dei ) ולפיכך היא נחלת הנוצרים , החייבים בהגנתה ' . גישה דומה מבטאים מחברים אחרים של כרוניקות מסע הצלב הראשון , שכתבו במחצית הראשונה של המאה הי"ב . לדברי רוברט 17 פראוור , ירושלים ( אנג , ( ' עמ' ; 802-800 , 750-741 ושם , עמי 800-797 דבריו נגד בךךרו , שאיננו מביא ראיות של ממש לטענתו שהתביעה הפיסית על ירושלים היתה קיימת קודם למסע הצלב הראשון . _*'• ? ' ראה לעיל , הערה . 21 יי אדסו , עמ' . 72-71 , 53 , 47-46 , 26-25 ; 88-91 B . McGinn , F / 5 / o _/ wo / 7 /! e . £ / _jd , New York 1979 , pp . " אלכסנדר , עמ' . 71-62 _ריילי סמית , ' מסע הצלב הראשון , עמי ' . 78 גיבר מנוז'ן , עמ' 4 : . 139-138 בלדריק מדול , עמ' . 101-100 י 4 שם , עמ' . 15-14

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר