א. ירושלים — יעד מסע הצלב הראשון?

עמוד:217

הקדושים' 16 . ( locasancta ) אה מצבן של ירושלים וארץ הקודש מתאר בלדריק על פי תהלים עט א '-. באו גוים בנחלתך , טמאו את היכל קדשך , שמו את ירושלם לעיים . ' לדבריו התקיימה נבואה זו עתה וראוי להתאבל על ארץ הקודש , שאין בה אף חלקת אדמה אחת שלא יופתה על ידי המשיח , על ידי הנוכחות המזהירה של אם האלוהים או על ידי החבורה הנערצת של השליחים , או על ידי דם המרטירים , וביניהם סטפאן , הראשון שבהם , ויוחנן המטביל , שהטביל את ישו בנהר הירדן . ' גיבר מנוז'ן מתאר אף הוא בנוסח קריאתו של האפיפיור למסע הצלב הראשון את ירושלים כעיר חייו , סבלו וקבורתו של ישו . ואולם הוא מעלה שני נושאים נוספים . לדעתו חורגת קדושת ירושלים מהיותה עיר המשיח : קדושה זו יונקת מעברה מחד גיסא ומעתידה מאידך גיסא ו . .. ' קוראים [ אנו ] בכתבי הקודש כי ארץ זו היתה ירושתו של אלוהים ומקדשו הקדוש לפני שהאדון הופיע והתהלך בה : על אחת כמה וכמה היא קדושה יותר וראויה יותר לכבוד משום שהאלוהים נברא שם ברוח , וכך גדל , התהלך בטבעו האנושי ועבר ממקום למקום " . ' והוא מוסיף : 'נניח נא לרגע כי המשיח לא מת בירושלים , לא נקבר כה ולא חי בה אף פעם . לבטח , לו חסרו כל אלה , הרי עובדה אחת חייבת היתה לעורר אתכם לצאת לסיועה של הארץ והעיר — העובדה כי "מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" ' ( ישעיה ב ג . ( קדושתה של ירושלים נובעת , אפוא , לפי גיבר מנוז'ן מעברה כעירם של בני ישראל . ועוד נועד לירושלים תפקיד מיוחד בעתיד , באחרית הימים . לדבריו טען האפיפיור בנאומו : רוצה האל כי אזורים מסוימים במזרח יוחזרו אל האמונה [ הנוצרית ] לנוכח הזמנים הממשמשים ובאים של האנטיכריסטוס . היות שברור כי _האנטיכריסטוס אינו עתיד להילחם לא כיהודים ולא כגויים , אלא בהתאם לגזרון שמו עתיד הוא לתקוף את הנוצרים , הרי שאם האנטיכריסטוס לא ימצא שם [ כלומר , בירושלים ] שום נוצרי , כמו היום , שאי ן שם כמעט איש , לא יהיה שם מי שיתנגד לו או שיוכל לתוקפו כחוק , שהרי על פי דניאל והיירונימוס , '" פרשנו של דניאל , עתיד הוא להציב את אהליו בהר הזיתים ... סוף העולם קרב , אם כי הבלתי מאמינים טרם התנצרו . הכרחי בראש ובראשונה , בהתאם לנבואות , לחדש את הקיסרות הנוצרית כאזורים ההם , באמצעותכם או באמצעות אחרים שהאל יחפוץ בהם , [ וזאת ] לפני בואו של האנטיכריסטוס , כך שראש כל הרעות , העומד לתפוס שם את כס המלכות , ימצא טרף של אמונה שבו יילחם " . _יכאן מסתמך גיבר על חיבורו רב התפוצה של ארסו , ( Adso ) ראש מנזר מונטיה אן ךר Monticr cn ) , ( Der 'חיבור על אודות האנטיכריסטוס' . ( Tnuiatusde Antichhsw ) כמו אדסו , הוא מדגיש כי נוכחותם של הנוצרים היא תנאי קודם והכרחי לתחילתם של מאורעות קץ הימים , לבואו של האנטיכריסטוס . "' על מושג 'המקומות הקדושים' , ( loca sancta ) ראה . ( supra , n . 5 ) , pp . 1 K 3 , 203 ; Bedae , / _Js r _^/ i Anton inus Placentinii s ( supra , n . 5 ) , pp . 129 , ! 74 ; / re 254 Sanclis ( 702-70 . 1 ) . ed I . Fraipont . CCSL . _Arcull כבר : 17 Cnisude , New 1977 . York pp . 3 () 0-3 () 1 C . Erdmann , The Origins of the Idea of בלדריק מדול _, עמ' ; 15-12 על מושג 'ארץ הקודש' ראה ; שם עמ' . 14 , IS גיבר מנוז'ן , עמי " 571 larionim inIhmicleml . iber _. _c . X \ . ibid . XXW , _co \ . 25 , v . _6-K , / ' / ., XXIV , col . 291 ; idem , Common- Hieronymus , C 0 m /? j < 71 /< w 70 / 1 / _w / n / mho /;; , I . VI 1 I . 1 . / v . 13 « - 137 גיבר מנוז'ן , עמ' : 1 . 140-138 מדובר בחזון _סיביליני שחובר בארם נהריים בין השנים 678-644 ומשם הועבר לביזאנטיון ; במאה הז' או תחילת הח' חדר למערב ועובד בשנת 950 לערך על ידי

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר