התקופה הצלבנית

עמוד:85

מצויר מגדל , נראה שגם זו כנסייה , ויש לזהותה עם הכנסייה על שם חריטון המוכרת ממקורות אחרים . כך , למשל , מזכיר אותה יוחנן מווירצבורג , המוסר כי כנסייה זו , השייכת לסורים , נמצאת ברחוב קטן בין כנסיית הקבר לשער סטפאן הקדוש . " לא ברור מקומה של הכנסייה כפי שהיא מתוארת בהמשך של , La ciiez שם היא מתוארת מצפון מזרח לכנסיית הקבר , ומדרומה כנסיית מרים הלטינית "' . אצל תיאודוריך מתוארת הכנסייה , בניגוד לתיאורו של יוחנן מווירצבורג , מזרחית לרחוב סטפאן הקדוש , לאורך הרחוב המזרחי של העיר 1 לדבריו היא שייכת לארמנים ומצויה בה גופתו של הקדוש במצב שלם . "' עניין העדה השונה ( ארמנים לעומת סורים ) אינו חריג , הואיל ועולי הרגל המערביים לא תמיד דייקו בזיהוי העדות המזרחיות שלהן שייכות הכנסיות . " באשר למקומה של הכנסייה , יש הצעה לאתרה באיזור הח'אנקאה צלאחיה , או במקומה של האכסניה ההונגרית . "' עם זאת , נראה שבמפת קמבריי אין הכנסייה מצוינת במקומה האמיתי , שכן ממסמך אחד משנת 1135 מסתבר שהכנסייה שכנה כסמוך למנזר הקאנוניקים של הקבר הקדוש ולדרך ציבורית ( רחוב סטפאן הקדוש " ' . (? ואכן , ככל העולה מן המקורות , כנסייה זו היתה קרובה לרחוב סטפאן הקדוש מצפון מזרח לכנסיית הקבר . כנסיית אברהם הקדוש נמצאה אף היא בתחומי רובע הפטריארך . היא מופיעה במפת קמבריי בשם , Ecciesia s . Habrahe לא הרחק משער שכם , אך המימצא הקיים אינו מאפשר לזהות את מקומה המדויק . ההצעה לאתרה בשער שכם עצמו , שהעלה הנסי בעקבות חפירותיו בשער בשנות השישים , מבוססת כל כולה על מפת קמבריי בלבד ואין לה על מה שתסמוך . לאחרונה הציע הנט ( Hunt ) לזהותה עם כנסייה הקשורה בשמה של מרים אם ישו בתפקידה כשומרת שערי העיר , אך גם זיהוי זה איננו מתאשר על ידי כל מקור אחר בן התקופה ' " . מלבד כנסיית אברהם שהוזכרה בקשר לשער שכם , נראית במפת קמבריי גם כנסיית הקבר , Anastasis = ) 'התחייה , ( ' שלה נייחד דיון לעצמו בהמשך , וכן גוש בניינים המשתרע במפה ממערב למזרח ומכונה . Hospitale St . Joh ., S . Maria ad Latinam Major , S . Maria ad Latin am Minor על פי מקומו של הגוש הזה מדרום לכנסיית הקבר , הכוונה לרובע ההוספיטאלרים ומבני הדת האחרים שהיו כלולים באיזור המכונה כיום 'מוריסתאך . בתוך הגוש עצמו אין חלוקה מסודרת , ובית החולים אף אינו מתואר בצורה גראפית אלא בכתובת כלבד . כנסיית מרים הלטינית הקטנה וכנסיית מרים הגדולה נזכרות הרבה בספרות ושרידיהן היו קיימים עד סוף המאה שעברה ' - ' . מן הראוי לציין שבעיית זיהוין ואיתורן של שתי כנסיות אלו כרוכה בקשיים רבים . מבניהן היו בגודל דומה ואין ביניהם הבדלים ניכרים , המחייבים לכנות אחת משתי הכנסיות 114 יוחנן מווירצבורג , טז ( עמ ' _tn . ( 165 דה ווגיא , עמ' /' . 446 י תיאודוריך , כו _ןעמ' . ( 66 ווי ראה : פראוור , הצלבנים , עמ' 246 הערה " * . 33 מור , עמ' ; 49 , 42 טובלר , א , עמ' "" . 426-425 רגסטה , מסי _= GBB . No . 70 = 154 יא 1 : 11 Riviere . No . להצעות הנזכרות ראה : א _< הנסי ( לעיל , הערה ;( 42 וראה גם להמשך הדיון בהערות ; 44 , 43 , 34 כ ) הנט ( לעיל , הערה , ( 44 ובמיוחד עמ' 197-196 והערה . 49 וראה גם : ונסן אבל , עמ' , 965 על הקשר בין שער שכם וכנסיית אברהם הקדוש ובנימין מטודילה מכנה את שער שכם בשם 'שער אברהם , ( ' וכן ראה שם , עמ' . 923 שם מציע אבל לזהות את מקומה של כנסיית אברהם במקום של כנסיית _סרפיון הקדוש ; אך דבריו מתבססים רק על מיקומה של הכנסייה במפת קמבריי ולכן אין בהם משום סיוע . ' ' : ראה חלק מן הספרות ; אנלאר , עמי 1 K _4-1 K 2 י דה ווגיא , עמ' ; 265-255 , 249 ונסן אבל , עמי . 960-954

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר