שלטון האיובים, 1229-1187

עמוד:44

לתפקידם הקודם . למסגד אלאקצא הובא 'מנכר' ( בימת דרשן ) פאר מפורסם , שנבנה בחלב בפקודת נור אלדין מתוך תקווה שאי פעם ישכון בירושלים . ואמנם , בפקודת צלאח אלדין הובא עתה ה'מנבר' ושוכן כבוד באלאקצא 1 הוא נשאר שם עד שכלה באש זידונית שהוצתה , מעשה טירוף מתועב , על ידי תייר בשנת . 1972 י מאחר שמסגד אלאקצא וסביבתו שימשו מקום המגורים והמטה הראשי של מסדר הטמפלארים , אלה הוסיפו , בייחוד לצדו המערבי , מערך שלם של בניינים , ביניהם מחסנים ושטחי מגורים . בפקודת צלאח אלדין נהרסו תוספות בנייה אלה ושוב נגלה המחראב המורה דרומה אל עבר מכה ומדינה , שאליהן מכוונים המוסלמים את פניהם כתפילה . שמן ורדים , בשמים וריהוט יקר ומוזהכ הובאו בחמישה מטעני גמלים על ידי בני משפחת צלאח אלדין . שינויים רבים נעשו בכיפת הסלע . כל שרידי הפולחן הנוצרי נעלמו . פסלי הנוצרים ומזבחותיהם נופצו והכתובות הוסרו , וכך נגלו הכתובות המוסלמיות שמתחתן . הריצוף שבו כיסו הצלבנים את הסלע הטבעי , כדי למנוע את פירוקו על ידי עולי רגל אדוקים , הוסר ועקבות פעמי ישו חזרו ונתפרשו כעקבות רגלי מחמד לפני עלותו השמימה . לשער יהושפט ' ) שער האריות' של ימינו ) הוחזר שמו הערבי באב אלאסבאט = ) שער השבטים ) וכנסיית סנטה אנה שלידו , הסמוכה למנזר שבמקום אשר שימש לעתים את נשות המשפחה המלכותית , שכיהנו כראשי המנזר , הפכה למךרסה מוסלמית של השאפעים . כתובת ההקדשה שנקבעה בשנת 1192 מעל למשקוף , בתוך הקשת הרומאנסקית של הכנסייה , והמצויה עד ימינו , הכריזה לעולם על תהליך איסלומה של העיר . במקומות אחרים טוהרו הכנסיות מעקבות עבודת אלילים — לפי השקפתם של המוסלמים וראייתם את הפולחן הנוצרי . הן נוקו בבושמי ורדים והפכו לבתי תפילה של 'המייחדים האמיתיים . ' שינויים מרחיקי לכת נעשו בקרבת כנסיית הקבר , מקום משכנם של ההוספיטאלרים . עשרה מחברי המסדר הורשו להישאר במקום למשך שנה כדי לטפל בחולים שנמצאו ברשותם . האולם של כנסייה עתיקה במקום , כנסיית מרים הגדולה ( ס _? טה מריה לה גךאנד , ( נהפך לבית החולים , שכונה במונח הפרסי המציין מוסד זה / 'בימארסתאן . ' שרידי בנייניו התקיימו עד תחילת המאה הנוכחית ושם המקום נשתמר עד ימינו אנו . ארמון הפטריארך הלטיני שבקרבת כנסיית הקבר ברחוב הפטריארך נהפך למעון צופי ( ח'אנקאה , ( ששמו וכן הבריכה שבקרבת מקום ' ) חמאם אלבתךך' = מרחץ הפטריארך ) שומרים עד היום על העבר מלפני שמונה מאות שנה , בדומה לכנסיית סנטה אנה , הידועה עדיין , למרות שיקומה לפני כמאה שנה ומעלה , בשם 'צלאחיה' על שמו של צלאח אלדין . 3 על המנבר באלאקצא ראה להלן , בפרק 'קדושת ירושלים לאסלאם בתקופת מסעי הצלב ; ' וכן בפרק ' ארכיטקטורה ואמנות בירושלים בתקופה האיובית 4 . ' על בנייני הטמפלארים ליד אלאקצא ראה : תיאודוריך _, פרק יז . 5 ידיעות מפורטות על הנעשה בירושלים לאחד הכיבוש ראה : עמאד אלדין , אצל אבו שאמה , ד , עמ' ,-341-333 אבן אלאת'יר , עמ' . 707-700 6 לנוסח הכתובת של צלאח אלדין בכנסיית סנטה אנה ראה : , cia , 1 , no . 35 וראה להלן , בפרק על האדריכלות והאמנות האיובית . הכנסייה נמסרה לממשלת צרפת בשנת , 1856 מתנת הסלטאן עבד אלמג'יז ; ראה : י' פראוור , בהקדמתו להדפסה החוזרת של הספר 1973 Terre Sainte , Paris 1860 , repr . Toronto-Jerusalem M . de Vogue , Les e ' glises de / a 7 לבימארסתאן וזיהויי ראה : no . 58 cia , 1 , nos . 36 , 55 ; cf . 8 ראה : . nouvelie , Paris 1914-26 , pp . 953 ff . l . h . Vincent & f . m . Abel , Jerusalem לתוכניות הבניינים בתחילת המאה ראה . Jerusalem 1887 Makdas . Der alter Tempelplaiz zu Jerusalem , c . Schick , Beit el ,- תאריך הוקף הצופי בארמון הפטריארך — אלח'אנקאה — הוא 5 ברמד'אן 585 להגירה 17 = ) באוקטובר ;( 1189 ראה 88 . ק cia , 1 ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר