פרק א' חוה- חיזור אחרי אבידה

עמוד:12

משיכה מינית ועל תפקיד של ריבוי , ומשום כך אין קשר אישי מהותי בין בני הזוג . ( כפי שאומר הרמב"ן : פרה מסוימת אינה "אישתו" של שור מסוים . ( לעומת זאת היחס של איש אישה מבוסס מעיקרו על התפיסה שיש קשר מהותי בין השניים , קשר שאינו יכול , מצד עצמו , להיות מקרי , הזדמנותי ופונקציונאלי , כמו הקשר שבין בני הזוג בבעלי חיים . משום כך , הסיפור בדבר יצירתה של חוה איננו תיאור צדדי של תהליך אלא הוא מהותי בהבנת היחס בין איש לאישה , בהבנת מבנה המשפחה , ומכאן שהוא נעשה בסיס גם לכל מה שבא אחר כך ביחס להגדרתו של קשר הנישואין , של היחסים בין אנשים נשואים . כל הכללים והפרטים האלה הריהם בעצם הרחבה ומיסוד , תבנית חוקית ותבנית של נוהג המתבססים על התקדים הראשון של האישה הראשונה , חוה . אכן , עד היום , בחלק מסוים מברכות הנישואין חוזר אותו מוטיב , שהחתן והכלה חוזרים למצב של "כשמחך יצירך בגן עדן מקדם . " לאמור — כל חתונה היא במובן מסוים החזרה אל המצב הראשוני , אל אדם וחוה . תיאור זה של בריאת חוה מן הצלע איננו רק נקודה אחת עומדת לעצמה אלא תפיסת יסוד , וכאשר מתעמקים בה רואים שהיא הבסיס לחוקי העריות , לחוקי הנישואים , לתפיסה הכללית של מערכת נישואים , קדושת נישואים , ומכלול היחסים בין איש לאישה בכל צורותיהם . עוד נקודה חשובה בסיפור גן עדן ; חוה מופיעה במעמד מסוים בתוך הסיפור גם כמקור לפיתוי , ומשום כך היא גורם לגלישה אל העולם שמחוץ לגן עדן . תיאור פיתויה של חוה על ידי הנחש , פיתויו של אדם על ידי חוה , מעורר שאלות רבות . בעצם כל אותם אנשים שעיינו במקרא בכל הדורות שאלו את השאלה מדוע הפיתוי מתחיל בשלשלת הזו , מדוע חוה היא שמפתה את אדם ? אחד ההסברים החשובים בעניין זה מבוסס ראשית לכל על העובדה , שיש באן נקודה חשובה , אשר נראה כי אכן הגיעה לתיקון בדורות אחרים , והיא שאדם היה מצווה במישרין מפי הקב"ה , ואילו חוה היתה מצווה מפיו של אדם , ומכאן מסקנה מרחיקת לכת , שאין אפשרות לשמור על איסור או על מצווה אלא על-ידי בניית יחס אישי ישיר . וכאשר נעדר יחס כזה , כאשר המחויבות מבוססת על איזה שהוא מתווך , והיא מותנית בממוצע מסוים , זהו פתח לכישלון , שהוא בצורתו הפנימית חזרה על סיפור בריאת האדם . כאשר המקרא עוסק ב"בריאת" עם ישראל במעמד הר סיני , אשר מהותו היא הפיכת התהליך של היציאה מגן עדן , אכן מביא הוא את הציווים של התורה בצורה אחרת : כל בית ישראל , נשים וגברים יחד , עומדים ומקבלים כולם כאחד את התורה . לאמור : שם מוצאים אנו מעין תיקון של הסדר הראשון , תיקון

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר