מוזיקה מערבית בירושלים המנדטורית

עמוד:447

ישראל . הנהייה אל המזרח , פרי _האידאולוגיה הציונית , נותרה משאת נפש בלבד : המגעים המעשיים בין מזרח למערב נותרו בגדר אפיזודות בודדות בירושלים בתקופת המנדט . המלחין והמבקר יעקב וינברג , ( 1958-1879 ) בן חוגו של יואל אנגל , עלה ארצה ב 1924 והחל מייד בעבודה על האופרה 'החלוצים' לליברטו משלו , שהתבסס על הווי הארץ . לצורך זה ניסה בתחילה לקלוט נעימות תימניות וביקר פעמים אחדות ביישוב התימני בכפר סילואן שליד ירושלים . אולם בסופו של דבר התבססה ה'רפסודיה התימנית' שבאופרה על אוריינטליזם נוסח רימסקי קורסקוב . מגעים של ממש נוצרו בשלוש דרכים : ( א ) באמצעות מוזיקאי ממוצא מזרחי שהגיע למעמד של מתווך ומקור השראה לקהל ולמוזיקאים יוצאי אירופה . נסיבות חייה של ברכה צפירה , ( 1990-1910 ) על כל הקדרות שבהם , הביאו אותה להיות מתווכת כזאת . היא נולדה בירושלים בשכונת עוני של יוצאי תימן על סף מלחמת העולם הראשונה והתייתמה מהוריה בגיל שלוש . משפחות אומנות מתנדבות מעדות שונות ( פרט לעדה התימנית ) טיפלו כיתומה ואף שלחו אותה לבית ספר בעיר העתיקה ; והילדה , שהייתה בעלת שמיעה וזיכרון _לא רגילים , קלטה בסביבתה הקרובה רפרטואר גדול של שירי עדות ושירים ערביים . עם הגיעה לגיל בית הספר התיכון נשלחה ללמוד בפנימיית שפיה , שם התגלה כישרונה כזמרת ושחקנית , והיא הופנתה ללימודים בקונסרבטוריון בירושלים . משם נשלחה ללימודי משחק בברלין , ושם החלה במסעות הקונצרטים המבריקים שלה באירופה וברחבי הארץ . כך התרחקה מירושלים , שהייתה מקור ההשראה הראשוני שלה . ( ב ) באמצעות מוזיקאי מקצועי ממוצא מזרחי המתיישב בירושלים ומשתלב בממסד המוזיקלי . הדמות הבולטת הייתה זו של עזרא אהרון , ( 1995-1903 ) נגן עוד וירטואוז ומלחין יליד עירק . לאחר שלקח חלק בקונגרס המוזיקולוגי בקהיר ב , 1932 שהיה לאבן פינה באתנומוזיקולוגיה העולמית , החליט אהרון לעזוב את עירק שגאה בה אז גל אנטישמי , והתיישב בירושלים . הוא התמנה כמורה לעוד בקונסרבטוריון הארץ ישראלי , ועם הקמת שירות השידור ניהל תכנית קבועה של 'צלילי המזרח' עם הרכב קבוע של מנגנים וזמרים שהקים . במסגרת עבודתו במחלקת המוזיקה קיים עזרא אהרון קשרים מתמידים עם נגני האולפן , וניגן עמם בצוותא בניסיו ן למזג כלים ערביים ומערביים . תכניתו הקבועה הפיצה את המוזיקה הערבית ואת המוזיקה של עדות ישראל במזרח ביישוב כולו . _* _9 !< 01 _& 8111 .. 1 1 ) _32 . ? 111110 _^ -010 39 ז י _^ _11 ¥ 01 _^ : . 1 . , 1 , א . _\ 1 _ווון \ . 0 <'< _- ; וו _<; ו € / ו > _1 1 ¥ _(? 1 />/> _?/ _± . מ 02 0 המשבר שפקד את האופרה הארץ ישראלית מנע את ביצוע האופרה בארץ . היא הועלתה בביצוע חובבים בניו יורק בשנות השלושים , וקטעים מוקלטים מהופעה זו שמורים בפונותקה הלאומית , בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי . 40 על ברכה צפירה קיימת ספרות נרחבת . ראו : ברכה צפירה , קולות רבים , רמת גן ; 1978 . וח . 01111 _!!;! קק 1 \ 17 ( 1986 ) . ו . \ ו 1 _\ 11 ו _11 ו . /\ . _\ י _£ ח ; _1611 50 ץ 1 _^ ווו 21 ן _13 £ ו 02 ח _§ 4 , ץ _^ עז _11111 : /\ 01 * 0 8 ו י ; 1 _20 [ ו 81 ; _101 _י ; 108-125 יהואש הירשברג , 'ברכה צפירה ותהליך השינוי במוסיקה בישראל , ' פעמים , , ( 1984 ) 19 עמ' ; 46-29 אמנון שילוח ואריק כהן , ידינאמיקת השינוי במוסיקה של עדות המזרח , ' פעמים , , ( 1982 ) 12 עמ' ; 25-3 הירשברג , פאול בן חיים ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' . 115-106 41 אני מודה לפרופ' אמנון שילוח שהעמיד לרשותי הקלטת ריאיון חשוב עם עזרא אהרון - ( 1981 ) ספרו המקיף של שילוח על עזרא אהרון עומד להופיע בזמן הקרוב ; וראו גם מאמרו בקובץ זה .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר