אדריכלות בירושלים בתקופת המנדט: היסטוריציזם מול מודרניזם

עמוד:171

אדריכלות בירושלים בתקופת המנדט : ה יסטוריציזם מול מודרניזם מיכאל לוין מבוא לאדריכלות בירושלים בתקופת המנדט הבריטי , , 1948-1918 הייתה השפעה רבה על חזות העיר , הניכרת גם כיום , למעלה מחמישים שנה לאחר מכן . למרות שמדובר בתקופה קצרה יחסית , הרי שלשלושים שנות המנדט היה משקל רב בעיצובה של ירושלים הן בתחום תכנית עיר באמצעות תכניות האב הראשונות שנעשו אי פעם לעיר , והן בדילמה של בחירת הסגנון האדריכלי המתאים לה . בעוד שבעשור הראשון הושם הדגש על המשך מסורת הבנייה הקיימת , על אקלקטיציזם ועל היסטוריציזם , הרי שבעשור השני והשלישי אפשר להבחין בשתי מגמות מנוגדות . האחת שואבת את השראתה מן העבר , עם נטייה רומנטית אקלקטית ליצור סגנון מזרחי או סינתזה של מזרח ומערב , שאפיין את עבודתם של האדריכלים הזרים , במיוחד האנגלים . הרצון לשמור על הקיים משותף לאדריכלים הזרים ולאדריכלים הערבים . הבנייה הערבית בשנים אלה מאופיינת על ידי שמרנות ולקטנות . ( eclectism ) החשיבות של רכיבי בנייה הלקוחים מן המסורות האירופיות של האדריכלות גברה והלכה על חשבון היסודות המזרחיים . בראשית תקופת המנדט אפשר למצוא הקבלה בין סגנון הבנייה של הארכיטקטים הזרים לבין זה של היהודים . כתריסר שנים לאחר תחילת המנדט ניכרת בקרב האדריכלים היהודים ירידה בעניין בסגנונות היסטוריים , וגוברת השפעת התנועה המודרנית . המגמה השנייה באדריכלות תקופת המנדט בירושלים היא אדריכלות בהשראת התנועה המודרנית . הבניין הציבורי המודרני הראשון בארץ היה בניין המוסדות הלאומיים , שנבנה בעקבות תחרות שהוכרזה ב 1927 ובנייתו החלה ב . 1928 בתל אביב נוצרה כבר בעשור השלישי סינתזה בין המקורות השונים של המודרניזם , שמעידה על הקרבה הרבה שנוצרה בין אלה שלמדו בבאוהאוס , עבדו אצל לה קורבוזיה ומנדלסון או בבתי ספר מתקדמים באיטליה , באוסטריה או בגרמניה . לעומת זאת האדריכלים הבולטים בירושלים — קאופמן , ראו , קרקואר , מנדלסון ואדריכלים חשובים נוספים שיוזכרו להל ן — שמרו על סגנונם האישי למרות הקרבה לסגנון הבין לאומי , ושאפו להתאימו לתנאי האקלים והטופוגרפיה המיוחדת לירושלים . פרופ מיכאל לוין — מרצה לתולדות האדריכלות והאמנות מודרנית ובת זמננו בשנקר — בית ספר גבוה להנדסה ועיצוב ובפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון חיפה . בין פרסומיו : עיר לבנה , אדריכלות הסגנון הבינלאומי בישראל , המוזיאון המודרני ; היה עורך משותף של הספר לאופולד קרקואר : צייר אדריכל , ואדריכלות מונומנטלית בירושלים .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר