א. החלשה של מערכת המשפט באמצעות שינויים בבתי המשפט ובשופטים

עמוד:15

דיון משווה על דמוקרטיות בנסיגה 15 החוקה ב רומניה וב בולגריה הושפע מהמצב הפוליטי דאז ומהחשש של מפלגות השלטון כי יתקשו להחזיק ברוב בפרלמנט לתקופה ארוכה . כך חדרו אינטרסים פוליטיים צרים לתהליך עיגון החוקה, ויצירתה הייתה למעשה אמצעי להחלשת בתי המשפט ולמיצוב עקרון הפרדת הרשויות ככלי להתמודדות עם אי-יציבות מאזן הכוחות בפרלמנט באותה התקופה . 38 בדרך כלל, בתי המשפט נחלשים על ידי השלטון כשזה מצליח להכניס לתוכו את נאמנו . המשפט המשווה מספק דוגמאות לחוקים המשנים את אופן מינוי השופטים, פרישתם או פיטוריהם . אריקה פרנז כותבת כי מקובל שהשליטים מנצלים את השינויים האלה כהזדמנות להרחיק את השופטים המתנגדים להם מבתי המשפט ולמלא את בתי המשפט בשופטים הנאמנים לסדר היום ולאג׳נדה שלהם . כאשר הדבר עולה בידם, עוברים השליטים לקדם את המדיניות שהרכב בית המשפט הקודם ככל הנראה היה מונע . למשל, ביטול מגבלת כהונה או שינויים בשיטת הבחירות . 39 לסיכום, במשטרים פופוליסטים ישנן שיטות מגוונות ואמצעים רבים להחלשת כוחם של בתי המשפט . בניגוד למהלכים כוחניים כמו הדחה של כל שופטי בית המשפט החוקתי, כפי שקרה ב מיאנמר בשנת ,2012 ננקטת כיום פרקטיקה מעט יותר "עדינה" נגד בתי משפט . בעוד נשיאי ארגנטינה , ונצואלה ( בתחילה ) ו פרו בחרו להתעסק רק בהרכב בתי המשפט, ממשלות הונגריה, טורקיה ו פולין פעלו נגד בתי המשפט בכמה חזיתות במקביל . 40 שינוי של מבנה בית המשפט, סמכויותיו, או הרכבו הפרסונלי, הוא כלי ראשוני ומרכזי בידיו של שלטון פופוליסטי המבקש לעצמו כוח בלתי מוגבל והגורר את מדינתו לתהום של שחיקה דמוקרטית . משום כך פגיעה ברשות השופטת, בסמכויותיה ובעצמאות השופטים היא סכנה מיידית וברורה להידרדרות הדמוקרטיה . 38 Eli Salzberger & Stefan Voigt, “On the Delegation of Powers : With Special Emphasis on Central and Eastern Europe” c onstitutional p olitical EconoMy 13, ( 2002 ) 33 - 32 39 עמדתה של אריקה פרנז למכון 2023 . 8 . ,11 לעיל ה״ש 16 . 40 Andrew Arato, “Populism, Constitutional Courts, and Civil Society” in j uDicial p owEr : How c onstitutional c ourts a FFEct p olitical t ransForMations 319 Christine Landfried ) ed . ( , Cambridge : Cambridge University Press, 2019 ( ; Huq & ) Ginsburg , לעיל ה״ש 3 , בעמ׳ 126 - 127 .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר