מבוא לקורא הישראלי

עמוד:11

11 מבוא מקצועי לקורא העברי זה ) לכמות הקישורים החמים ( היפר לינק ) באינטרנט, מוצאים שבמוח הילד, למשל, יש פי עשרה יותר קשרים לעומת הקישורים באינטרנט . נוכח המידע הזה והידע שיש לנו כיום על גמישות המוח, אנו יכולים להבין עד כמה הסביבה והתקשורת ההורית יכולים להשפיע על תפקודים מנטליים רבים, בשל התקשורת הענפה – ולא רק על מוח "רגיל" אלא גם על מוח שיש בו לקויות . לקות למידה, למשל, מוגדרת כקושי קבוע שיבוא לידי ביטוי בפער של שנתיים לפחות . האם מנקודת המבט של חקר המוח חייבת הלקות הזאת להישאר לאורך כל חיי הילד ? לא בטוח . ייתכן והדבר תלוי בכמות התקשורת בין תאי העצב ובתהליכי השינוי של אותה מערכת עצבים . החיבורים החשובים שמייצר ד"ר בילבאו בספרו מעוררים מחשבות בנוגע לטווח הנרחב של השפעות הסביבה . הכלים שמציע בילבאו ליישום מתבססים על תובנות מתוך המחקרים, ויכולים לבוא לידי ביטוי, בדוגמה הניתנת בספר, כאשר ההורה מבין את ההבדל בין היכולות הקוגניטיביות שמפעיל ילדו כשהוא הולך בפארק, ובין אלה שהוא מפעיל תוך כדי שיטוט בסוּפרמרקט . הבנה זו של מאפייני הפעילות המוחית של ילדו תאפשר לו להגיב באופן שונה להתנהגות ילדו . כשילד הולך בפארק ( כפי שמתואר בספר ) הוא חופשי וחוקר בסקרנות את סביבתו . אבל כשהוא משוטט בסופרמרקט, עליו להיות קשוב וממושמע ולהתמיד בזה לאורך זמן . "שלא כמו בפארק, הילד חייב לכבוש את התשוקה לחקור כדי להתרכז במעקב אחרי אמו או אביו . מבחינת המוח, זאת פעילות הרבה יותר מורכבת ומתישה," כותב בילבאו . בספר מוצג תמהיל חשוב של התפיסה ההוליסטית-אינטגרטיבית של הילד, המקדמת את ההבנה שבסופו של דבר המערכת הרגשית,

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר