מסע אל הזהות

עמוד:14

עבריוּת ומעֵבר לה 14 הרב אשכנזי היה תלמיד חכם וביקש להציג את המסורת ללא כחל ושרק . כחרוז המקושר היטב למחרוזת, שלשלת הקבלה, הוא היה אינטלקטואל המצוי בנבכי תקופתו ובתרבויות נושנות כחדשות, ומתוך תפיסה זו ביקש לעצב תלמיד 2 בליבה חכם שיהיה בכוחו להנהיג, שניחן במנהיגות רב-תחומית ורבת אופקים . 3 כשם של מנהיגות זו הייתה היכולת לאחד ולאסוף את הפזורים והמפוזרים . ששאף לגשר בין ״אמת חיה המסתתרת בפסוקי התנ״ך לבין האמת הפנימית הקיימת בעומק נפשותינו״ כן גילה שלימוד התורה בדרך זו מחולל שינוי 4 והתפתחות באישיות הלומד . 5 — ופיענח הוא נדד על פני תרבויות וזהויות כלל-אנושיות — שהכיר היטב את נקודות התורפה שבהן . הוא זיהה מעברים בעייתיים וחסימות בין-תרבותיות, ושחררן, תוך כדי הבהרת תובנות יסודיות של הזהות היהודית - עברית, על מאווייה — הפרטיים, הלאומיים והאוניברסליים . מטרת-על שלו הייתה להבהיר את המהלך האוניברסלי של עם ישראל באנושות, ותוך כדי כך הניח את המסורת הנבואית - קבלית לפתחה של המסורת האנושית - פילוסופית : לדידו המסורת הנבואית - קבלית היא היא המסורת היהודית האותנטית, והיא הייתה בשיח היסטורי מסועף עם המסורת האנושית - פילוסופית, במגמה להציע לה מתווה למזור ולתיקון דרכיה . מניטו סבר שיש לבאר את טיב השיח המתקיים משחר האנושות בין הזהות העברית — על הסתעפויותיה — לבין הזהות הכלל-אנושית, וכך לחתור לאחווה כלל-אנושית מוסרית, שנסדקה בדור הפלגה, שבו נתפלגה משפחת האדמה . זהו הלוז של מפעל חייו והמסד הרעיוני של משנתו . מנהיגותו נשאה בחובה פשטוּת הליכות וייחוד, בשורתו המקורית הייתה מעוגנת במסורת היהודית, וההומור שימש אותו בניסוח בשורה עתיקה - חדשה זו . בכל עת הוא הדהים את מאזיניו ברלוונטיות ובאקטואליות האוניברסלית של אוצרות חוכמת ישראל . ( ראה : שוראקי, עמ׳ 9 – 19 ) , בדגש על הציר רמ״ק – של״ה ( ריאיון עם חיים רוטנברג, ירושלים תשע״ה ) . מבחינות רבות מניטו המשיך את מפעלו ההיסטוריוסופי של הרב אליהו בן אמוזג בעניין ישראל והאנושות, ניסוח מחודש של הקריאה של ישראל לממד האנושי האוניברסלי בדמות מסורת בני נח, חזון תחיית העבריות, חוכמת הקבלה והנבואה ( על כך ראה : Askénazi, La parole, II, pp . 475 – 480, ”Elie Benamozeg ‘Israël et l’humanité“ ) . 2 ראה להלן פרק שישי : הרב אשכנזי מורה נבוכים לדורו — יחסו לתרבויות אנוש . 3 כדברי מישל קוג׳ינסקי בתארו את חוויית לימודיו בבית המדרש מעיינות, בכנס בין-לאומי על הרב אשכנזי, אוניברסיטת בר-אילן, רמת גן תשס״ו ( אתר אקדם - Akadem ) . 4 אשכנזי, סוד העברי, א, עמ׳ 32 . 5 בהיותו אינטלקטואל סקרן ואוטודידקט, ובעל תואר שני מהאקדמיה . לא במובן שחקר סוגיות אלו עד תום .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר