פמ"ע, ימ"ע, המוחות הכושלים של משרד החינוך כיצד חושבים חינוך

עמוד:14

14  מחשבות לא חינוכיות פְּרֵה ופּוֹסְט קורונה מוח 2 : כשלים בהבחנה בואו נראה מה מצבו של מוח ,2 המוח של אגף בכיר אסטרטגיה ותכנון . הגיע תורו . לאחרונה הודיע מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב, לכפיפיו שהמשרד עובר ממוח מו"פ למוח אסטרטגיה, מפמ"ע לימ"ע ‑ "ידע, מיומנויות, ערכים" . ימ"ע הוא ההישג של מוח אסטרטגיה . המוח הזה זהיר וחסכוני יותר . הוא לא יוצא לציבור עם כרכים צבעוניים מודפסים, אלא עם מצגת עמוסה ( ומתישה ) בשם "מערכת החינוך 0302" . ובכן, גם מוח 2 רוצה להיות מדעי, רוצה חינוך הנובע מהמציאות עצמה ולא סתם מדמיון חופשי . המצגת פותחת בתיאור וניתוח של העשור הקרוב ‑ "העתיד הסביר" . העתיד הסביר מתואר ומנותח בעזרת ארבעה "ממדים" ‑ היחיד, החברה, שוק התעסוקה והטכנולוגיה . עכשיו מגיעות שקופיות עתירות מאפיינים של "ממדים" אלה ‑ ערימות מכל הבא ליד, ללא היגיון מאחד, ללא צידוק, ללא תיאוריה . אחר כך מגיעות שקופיות על מערכת החינוך שלנו בהשוואה למערכות חינוך בעולם . אחר כך, כאילו נובעות ממה שהוצג עד כה, מגיעות שקופיות המגדירות עשרה אתגרים הניצבים לפני מערכת החינוך שלנו, ועוד כל מיני שקופיות מרובות טבלאות וגרפים . ואחר כך מגיע העיקר ‑ "אתגר הלמידה" . אתגר הלמידה כולל שלושה יסודות : ידע, מיומנויות וערכים, ימ"ע . ומוח אסטרטגיה החליט משום מה ( המצגת כולה משרה תחושה של "משום מה" ) להתרכז ביסוד השני, במיומנויות . כל זה נסמך על ניירות של ה OECD‑ ושל עוד כמה גופים בעלי יוקרה 3 וכושר הרתעה . אם עד עכשיו הצופה החזיק מעמד לנוכח שטף שקופיות בעלות חיבורים רופפים, שיא המצגת ‑ "אתגר הלמידה" המתרכז במיומנויות ‑ 3 . יצרני ימ"ע העתיקו באופן לא ביקורתי מפרויקט 2030 Education של ה OECD‑ . המקור, כמו העתק, לוקה בבעיות קשות . הוא מלקט כל מיני רעיונות חינוכיים טובים, אך הרעיונות אינם מתלכדים לנרטיב אחד משכנע . יתר על כן, לא ברור כלל כיצד בתי הספר יכולים לממש אותם . החינוך הוא ממלכת הפנטזיות של המבוגרים . חכמי ה OECD‑ פִנטזו להנאתם .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר