הקדמה: בנימה אישית

עמוד:13

בנימה אישית 13 * ( gylany ) ( שם, עמ' 148 - 149 ) . אנחנו מכירים ( androcracy ) וגילאניה כמובן את העדויות על כוח השליטה הגברי שעשה הכול כדי לדכא, להכחיד ולהסתיר ביטויים של תרבות נשית ( חמלה, רכות, רדיפה אחר שלום ) ולא הסתפק בכך, אלא פעל בנחישות ובאכזריות כדי למחוק כל זכר לאותה תרבות . אייזלר מביאה בספרה עדויות היסטוריות שהמאבק לא תם, הוא ממשיך ומתקיים . קיימת מחזוריות של גיחות קצרות-ימים של תרבות נשית, כפי שקרה, למשל, במאה ה- 12 עם הופעת הטרובדורים ( שם, עמ' 190 ) ותגובות הנגד האכזריות שהונהגו על ידי הכנסייה הנוצרית במשך מאות בשנים, בין השאר בציד מכשפות ( הידוע שבהם הוא ציד המכשפות בעיירה האמריקנית סיילם, שבקולוניית מסצ'וסטס בשנת 1692 ) . כל "חטאן" של נשים אלה היה בהיותן נשים חזקות, שעסקו בריפוי ונתפסו כמיניות וכשטניות . בספרו ל א ה ו ב ב מ א ה ה- 1 2 ( בבל, 2019 ) , מתאר ד"ר דניאל דריי את תהליך המחיקה של העדויות ההיסטוריות, תהליך שלא ניתן היה להשלימו, וכך למזלנו אנחנו יכולים ללמוד ממקור ראשון על עברנו ההיסטורי-תרבותי : ת ה ל י ך ה פ ט ר י א ר כ ל י ז צ י ה ש ל ה ע ו ל ם כ ו ל ו ה י ה א מ נ ם א ל י ם ו ע ק ב י , א ך א י ט י . ה ח ב ר ו ת ה מ ט ר י א ר כ ל י ו ת ה י ו נ פ ו צ ו ת מ א ו ד ו מ ו ש ר ש ו ת ב צ י ו ו י ל י ז צ י ה ה א נ ו ש י ת ה א ו נ י ב ר ס ל י ת , ו ל כ ן ל א ה י ה א פ ש ר ל ט א ט א א ו ת ן ב מ ה י ר ו ת מ ע ל ב מ ת ה ה י ס ט ו ר י ה . ח ב ר ו ת מ ט ר י א ר כ ל י ו ת ק ט נ ו ת מ ת ק י י מ ו ת ע ד ה י ו ם ב א ז ו ר י ם ש ו נ י ם ב ע ו ל ם . ה ן ש ר ד ו ב ע י ק ר ב א ז ו ר י ם מ ר ו ח ק י ם — ב ה ר י ם , ב מ ד ב ר י ו ת , ב א י י ם ו ב י ע ר ו ת ג ד ו ל י ם" ( שם, עמ' 109 ) . חולפות שנים רבות עד שנורמת השליטה הגברית, בהשראת אל זכר עליון הרואה כל, הופכת ל"טבעית", כמו הייתה שם מאז ומעולם . אבל לא ניתן למחוק לגמרי את אותם יסודות קדומים של עוצמה נשית שוחרת שלום, מכילה ומזינה . האמונות הללו לא נכחדו לגמרי, אפשר לראותן כמוסר כפול, הבא לידי ביטוי במימוש יסודות המוסר בחברה המודרנית . מצד אחד, תפיסה מוסרית, המציגה שוויון חוקתי * גילאניה — חברה המבוססת על שותפות ועל שוויון בין המינים .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר