"הסיפורים הפילוסופיים" של תאודור (בנימין זאב) הרצל

עמוד:11

11 " ה ס י פ ו ר י ם ה פ י ל ו ס ו פ י י ם " ש ל ת א ו ד ו ר ) ב נ י מ י ן ז א ב ( ה ר צ ל הליברליזם הבורגני ליהודי המתבולל . את מוטיב החלום שקרס בסיפורים חלומו האישי של הרצל, שחוברו בשנים ההן אפשר להבין כהד לשבר שקיווה שבאמנציפציה האזרחית יימצא הפתרון לבעיה היהודית . לקראת סוף אותה תקופה, כשנוכח לדעת שהאמנציפציה החוקתית של היהודים לא הביאה להתבוללות המיוחלת ולהתקבלות המקוּוָה, התערער אמונו ברעיון ת יהודית חדשה,ההתבוללות, זעזוע שבעקבותיו התעוררה בו הערכה עצמי ( ו"המַרפֵּא 1890 ( , "רוזלינדה היפה" ) 9881המשתקפת בסיפורים "הזַחַל" ) ( . כאן מתבצעת הערכה מחודשת של הערכים,2981ממרה שחורה" ) המעידה על אמונה יהודית חדשה . מה שנראה תחילה כסטיגמה, הופך בדרך לסגולה ולמידה טובה . אף על פי שהדמויות החריגות, "שאינן צועדות המלך של ההדיוטות הבורגניים", מלכותן אינה נמצאת בהכרח בעולם הזה, מכל מקום הן מופיעות בסיפורים כאנשים חביבים ומקסימים, הנהנים ממנעמי החיים והמרַגשים מבחינה אנושית יותר מאשר החברה שסביבם . סִבלם של הגיבורים הביא לשינוי מכריע במצבם הנפשי ושחרר את רגש כה העצמית שהיה טמון בהם . השבר שידעו במהלך חייהם יצר דרכיםההער חדשות להתמודדות ודפוסי התנהגות חדשים, המוּנָעים על ידי ביטחון עצמי . המרירות שהתלוותה למסכת הייסורים וההשפלות שידעו היהודים בעבר, הוּמרה במעשים אלטרואיסטיים הנטועים במציאות, פעולה שנועדה ( 1896, סובל : כך בסיפורים "ספינת האוויר הממונעת" ) לעזור לאדם ה ( . 1900 ( , "היזם בּוּאוֹנַפַּרְטֶה" ) 1896 "פונדק האָנילין" ) הסיפורים שבספר הופכים לאלגוריה של השינוי שחל בהרצל עצמו, האדם חסר הכיוון, העיתונאי האֶנוכי הצעיר שרק שאף לרכוש לעצמו שם האלטרואיסטי של התנועה יה לימים לאב ומוניטין כ"סופר גרמני", מי שה הציונית, שבאמצעותה ביקש להביא קץ למצוקתו של העם היהודי . 0102ירושלים

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר