פתח שיחה

עמוד:12

12 | ש י ח ה מסות שרבות מהן נכללו גם כאן . המסות הנוגעות לכתיבת שירה נוצרו מתוך עיסוק רב-שנים בהוראת כתיבה יוצרת בבית הספר לשירה שייסדתי בהליקון, באוניברסיטת בן גוריון, באוניברסיטת תל-אביב ובבית הסופר, ובעריכת משוררים יחידנית בסדרות השירה 'הליקון', 'פגסוס' ו'כתוּב' . מאמרים כמו "הקורא עונה ליצירה", "שַׂהֲבה פִּתעוֹדית משתַלְחֶנת בעֵיוֹנייך" או "על עריכה ומשוב" נכתבו עבור תלמידיי ושימשו אותם בהעמקת תובנותיהם ויכולותיהם הפואטיות . יש מהמאמרים שעברו מספר גלגולים בין כהרצאות ובין כמסות מצומצמות או נרחבות יותר ; בחלקם שנערכו עריכה נוספת במיוחד לאסופה זו, יימצאו שינויים מסוימים מפרסומם המקורי . בסוף כל מאמר צוינה שנת חיבורו ; חלק מהמאמרים פורסמו במועד מאוחר יותר לזמן חיבורם . במת הפרסום ותאריכו צוינו בתוכן העניינים . כל טקסט מתורגם ששולב במאמרים ללא ציון שם המתרגם, הוא בתרגומי ; כל טקסט שצוין בו "עם פלוני" הוא בתרגומנו המשותף . בפרספקטיבה של הזמן יש מקום לשאול אם דברים שנהגו ונכתבו לפני עשרים ושלושים שנה תקפים בעיניי גם כיום, שהרי לרוב חלות עם השנים תמורות שונות בגישותיו ודעותיו של אדם, ודברים שנראו נכונים בזמנם עשויים אחרי שנים להיראות באור אחר . על זה ניתן להוסיף שראייתי — וראייתו של כותב את כתוביו בכלל — עשויה להמשיך ולהשתנות גם בעתיד, ועם זאת בהקשר הדיאלוגי אין בכך ולא כלום . מלכתחילה התייחסויותיהם של קוראים אל הכתוב, איש איש בהתאם לניסיון חייו וחשיבתו, פורשׂות ספקטרום של דעות ; כך מפקיעה פרספקטיבת הזמן את הדברים מרשות הכותב לטובת שיחת הכלל . א . א .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר