פתח שיחה

עמוד:11

ש י ח ה | 11 הייתה בעלת משקל דתי וחברתי . בדומה היו המשוחחים בדיאלוגים האפלטוניים אישים ידועים, דמויות מפתח בשיחה הפילוסופית-פוליטית של אתונה . תנאי זה הוא הכרחי אך אינו מספיק : גם כשמתקיים בין חברי הקבוצה שוויון בכוח ההשפעה, אין די בכך להיווצרותה של שיחה כזו . ללא שיח ציבורי, ללא עימות בין דוברים בניסיון להשפיע ולשכנע את הכלל ( כמו למשל בשיטת ההצבעה בצעקות שהייתה נהוגה באסיפת האזרחים בספרטה ) — חסר עדיין מרכיב עיקרי בשיח התרבות : חופש של מחשבה והכרעה . רק עם חופש כזה חברה יכולה לקיים תרבות שיחה כמוסד נורמטיבי שאינו מדכא דעות, רק אז היא מאפשרת התפתחות של תפיסה תרבותית מאחדת לא בדרך של כפייה, אלא בדרך של שיתוף ושכנוע . לבסוף, שיחת החברה דורשת כתנאי מקדים ממשתתפיה השכלה תואמת — מידה מספקת של שיתוף בשפה, בתרבות, בערכים ובדרכי החשיבה . השכלה, תרבות שיחה ועניין משותף הכרחיים לקיומו של קשב דיאלוגי אפקטיבי . קיומם של המרכיבים הנ"ל כולם — פנאי, חופש דיבור והשכלה — חלו כמדומה על שיחתה של כל תרבות . * המסות והמאמרים שכינסתי כאן אינם פוליטיים במובן העיתונאי של ממשל ומדיניות, אבל כולם נוגעים להתנהלותנו האישית והחברתית . יש מהם העוסקים במפורש בענייני ה'פוליס', כמו בפוליטיקה מגדרית או בדיכוי הנפשי שמפעילה החברה על היחיד, ויש העוסקים בכך בעקיפין : גם נושאים כמו חלימה או כתיבת שירה אינם מנותקים מהדינמיקה של החברה, אלא לוקחים בה חלק ומשפיעים עליה . במובן חשוב כל מה שאנושי הוא פוליטי, ולא פעם דווקא עניינים שנראים רחוקים מן הפוליטיקה המיידית של קבוצה, הם שבטווח הארוך מעצבים אותה רעיונית, ומנתבים אותה להתנהלות ולהכרעות במישור הפוליטי . שפה, דת, ואמנות, הם מבני העומק האוצרים ומצמיחים תפיסת עולם, אמונות והתנהגות של חברה שלמה . ב שיחה כונסו חיבורים בנושאים המסאיים הקלסיים : 'יחיד וחברה', 'דתות ורוח', ו'שפה וספרות' . מאמרים בנושאים אחרים לא נכללו בספר, למעט מספר מסות פוליטיות שכונסו בנספחו . לא נכללו בו גם ביקורות ספרים בתחומים שונים, מלבד מספר מסות על שירים נבחרים שהתפרסמו בשעתן בטורי "קריאת שיר" במוסף הספרות של הארץ . מהם שברוח המסה מפלרטטים רעיונית עם נושאיהם, ומהם שמחויבים מתודית לתחומי המחקר שבהם הם עוסקים . רובם מסות עיוניות, ומיעוטם מאמרי דעה ומאמרים מחקריים . חיבורים ארוכים מאלה, בני שמונת אלפים מילה ויותר, לא כונסו באסופה . לצד ביקורת ספרים במדורי הספרות ובכתבי העת פרסמתי משנת 1988 בעתון 77 את הטור "נקודת תצפית" ובו מסות קצרות על מגוון רחב של נושאים שהיו קרובים ללבי . בהמשך תחומי עניין אלה באו לידי ביטוי גם בפורמט הנושאי שבחרתי לתת לכתב העת 'הליקון' . כעורך בחרתי לאסופות כתב העת את נושאיהן השונים, ופרסמתי בהן

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר