הקדמה

עמוד:9

9 פתח דבר אנו חיים בתקופה מאתגרת : בעולם מתחוללים שינויים דרמטיים לרוב, אך לאט לאט ובהדרגה התחזקה בעבר ומתחזקת בהווה ההכרה בערך האדם באשר הוא אדם ובמחויבות החברה על מוסדותיה השונים להכיר בכך כבערך עליון . התפתחות מדע הרפואה הביאה לתפיסה שלפיה אפשר לרפא כל מחלה, כל לקות וכל פגם באמצעות תרופות וטיפולים . בעקבות גישה זו נוצר מודל רפואי המתייחס לאנשים מסוימים כ"לקויים" או כ"בעייתיים", כ"נכים", כ"מוגבלים" או "חריגים", והאדם כמכלול נתפס כפסיבי ולא כאקטיבי, כמקור לבעיה חברתית שיש לעשׂות הכֹּל כדי לפתור אותה . המציאות שהיא תוצאתם של כל אלה היא מציאות שקשה לקבלהּ . עם ההכרה בערך האדם כשלעצמו, וראִיית האדם שיש לו מוגבלות מבעד לעדשת ההומניזם, קנתה לה אחיזה השקפת עולם המדגישה כי האדם — שנולד להיות חופשי — הוא יצור רציונלי, שקול ואחראי למעשיו . יש לראות באדם עם מוגבלות קודם כל אדם, כמו כולם, ועל החברה מוטלת חובה לקבלו ולבצע את ההתאמות הנדרשות כדי לאפשר לו לקחת חלק שווה ויצרני בה . הספר 'לקויות למידה בישראל : זרקור על תלמידים בחברה הערבית' הִנּוֹ ייחודי מסוגו ; הוא מציע ראייה כוללנית על לקויות הלמידה, הן מבחינת הגדרות, אבחונים, זכויות וטיפולים והן מבחינת ההכרה בתלמידים שיש להם לקויות למידה בתוך החברה הישראלית . הספר מציע התייחסות לחברה הערבית לאורך כל הפרקים ומדגיש את מאפייניהן הייחודיים של לקויות הלמידה בקרב תלמידים בחברה

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר