מבוא

עמוד:12

12 | חינוך היסטורי : זירות וזיקות שעיצבו חומרי לימוד לפיתוח החשיבה ההיסטורית של תלמידי תיכון והפכו לבסיס רב - השפעה לכל מערכת החינוך הבריטית ואף האירית . המחקרים שערכו חברי הקבוצה על מנת לבחון את השפעת חומרי הלימוד, שימשו בסיס גם לחקירה של שלבי התפתחות החשיבה ההיסטורית . לי, שמילט, דיקינסון ואחרים הוכיחו כי כבר בתחילת גיל ההתבגרות ניתן לפתח מיומנויות חשיבה היסטורית מורכבות ולהעשיר, לאתגר ולהפוך את הוראת ההיסטוריה למסקרנת, הרבה מעבר להוראת עובדות ותאריכים בלבד ( Lee et al . , 1996 ; Shemilt, 1980 ) . בעקבותיהם החלו בשנות ה - 90 לפעול בארצות הברית ובקנדה חוקרים שבחנו היבטים שונים בהבנה היסטורית של תלמידים, ואף הקימו מרכזים התומכים במחקר ובעיצוב חומרי לימוד, כדוגמת המרכז לחקר התודעה ההיסטורית וקבוצת החינוך ההיסטורי של סטנפורד ( Centre for the Study of Historical Consciousness, Stanford History Education Group, 2018 ; 2016 ) . למרות שבכל אחד מהמרכזים האלו עסקו בדגשים מעט שונים מבחינה מחקרית ולעיתים אף השתמשו במושגים שונים לאותן מיומנויות, משותפת לכולם המטרה של פיתוח חשיבה היסטורית דיסציפלינרית ביקורתית . באירופה הוקמה בראשית שנות ה - 90 EUROCLIO - ההתאחדות האירופית של מורי ההיסטוריה - שבין מטרותיה המרכזיות היו פיתוח חומרי לימוד רב - תרבותיים ומרובי נקודות מבט, שיעודדו חשיבה ביקורתית, פתיחות ופיוס בין קבוצות אתניות ומדינות מתחרות ( 2017 EUROCLIO, ) . במבט - על מנקודת מבט פוליטית חברתית ניתן, במידה מסוימת, לראות במגמות המחקר ותכנון הלימודים האלו גם תגובת נגד לניאו - שמרנות המתחזקת, שדרשה ממורי ההיסטוריה חזרה לנרטיב לאומי יחיד ומעורר גאווה, ו"עיסוק בעובדות" בלבד ( 2018 , . Russell, 2006 ; Sheldon et al ) . ואכן, אף שגם אנשי ימין היו מעורבים במחקר היסטורי ביקורתי, כדאי לשים לב כי היעד החינוכי של פיתוח חשיבה היסטורית מורכבת וביקורתית מתויג לעיתים קרובות כ"שמאלני" - עניין ששב ועלה בישראל בהקשרים שונים ( 2013 , . Goldberg et al ) , ואף עלול ללוות את המורה המתעתד לעסוק עם תלמידיו בחידוד החשיבה ההיסטורית .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר