מבוא

עמוד:12

12 כי בענן אראה — אגדה והלכה במסכת יומא בתלמוד הבבלי שלה או המסרים שלה משתנים, לעומת אלה שראינו כשקראנו את האגדה בפני עצמה . נוכל גם לבחון גם את הסוגיה כמכלול שיש בו חלקים הלכתיים וחלקים אגדיים ש'משוחחים ביניהם', כשכל חלק תורם את תרומתו ומשפיע על קריאת החלקים האחרים ביצירת הפרספקטיבה שלאורה הם נקראים . כמו 'פנים אל פנים', גם הספר הנוכחי מיועד לקהל יעד רחב — לומדי ולומדות גמרא באשר הם, וכן מלמדים שמעוניינים במבט חדש על סיפורי חז"ל שבתלמוד הבבלי . הוא איננו בנוי או מוצג כמחקר אקדמי . משום כך גם מעטות בו יחסית הערות השוליים וההפניות לספרים ולמחקרים אחרים . הפניות כאלו הכרחיות אמנם במחקר אקדמי, אך בספר מסוג זה שמיועד לקהל קוראים רחב הן עלולות להכביד ולהעמיס . מתודיקת הקריאה שסקרתי עד כה, שתופסת את המקום העיקרי בכל פרק, היא ניסיון לקרוא את תורת חז"ל מתוך עצמה — מתוך המסכת בבבלי ועם תוספת פרספקטיבה של מקורות חז"ל אחרים . זו הקומה הראשונה והבסיסית של הפרשנות . ברם, התורה היא תורת חיים, תורה חיה . בתור שכזו, היא מתחדשת בכל יום תמיד ולימוד חי שלה יכול ליצור קומה נוספת שנבנית מתוך הקריאה של הלומדים היום את התורה . הקומה הזו מתהווה מתוך עולמנו הדתי וחוויות חיינו, היא מושפעת מהלכי הנפש, הרוח והנשמה שלנו, וגם מהכתיבה התורנית והרוחנית של הדורות הרבים שעברו מאז חז"ל, ובכלל אלה הכתיבה החדשה יותר בדורות האחרונים ובדור הנוכחי . כל אלו הם חלק בלתי נפרד מהעולם הדתי של רבים מאיתנו . רציתי בספר הזה לפתוח פתח גם למקום הזה בלימוד שבו תורת חז"ל שמופיעה בסוגיות מסכת יומא הופכת לחלק מהשיח שלנו עם התורה ועם נותנהּ . אמנם, כהגדרתה של תפילה לעומת תורה, אולי זוהי תורה של 'חיי שעה' לעומת 'חיי עולם', ואף על פי כן, 'חיי שעה' הם משמעותיים וקיומיים בעולם הרוח שלנו . לכן בסופו של כל פרק הוספתי יחידת כתיבה מסוג אחר שקראתי לה 'הדהודים' . זוהי כתיבה בסגנון יותר אישי ופחות עיוני . היא לובשת בכל פרק

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר