מבוא

עמוד:יב

מבוא יי המגילה שללה מן המלך את הזכות לבטל חוקים, להטיל מסים או להחזיק בצבא קבע בעתות שלום ללא הסכמת הפרלמנט ; אסרה עליו להתערב בבחירות לבית התחתון ; והעניקה לחברי הפרלמנט חופש הבעת דעה במסגרת דיוניהם . נוסף על כך, 'מגילת הזכויות' עיגנה בחוק את זכותם של הנתינים לעתור למלך ללא חשש מעונש והגנה עליהם מפני סנקציות ברוטליות וענישה בלא משפט . מסמך מכונן זה היה לביטוי הקונסטיטוציוני המובהק של מסורת ההתנגדות לעריצות, שעליה הייתה גאוותו של העם הבריטי בדורות הבאים, ולמקור השראה למהפכנים האמריקנים מאה שנים מאוחר יותר . דרכם של הקתולים לכס המלוכה נחסמה סופית ב- ,1701 עם חקיקת חוק ההסדר שקבע את סדר הירושה של הכתר והטיל הגבלות נוספות על המונרכיה . כאשר אחותה של מרי, אן, הוכתרה שנה לאחר מכן למלכת אנגליה — האחרונה לבית סטיוארט — היא קיבלה לידיה מדינה שונה מאוד מן הממלכה המשוסעת שבה חי לוק שנים לא רבות קודם לכן — מדינה שזכתה סוף-סוף ביציבות דתית ופוליטית, בשלטון משטר של מלוכה חוקתית . ג'ון לוק נולד ב- 29 באוגוסט 1632 בכפר רינגטון שבדרום אנגליה, לא רחוק מעיר הנמל בריסטול . אביו, שנקרא אף הוא ג'ון, היה פרקליט ובעל אחוזה זעיר ששירת בתור קצין בצבא הפרלמנט במלחמת האזרחים . למרות השתייכותו למחנה הפרוטסטנטי, לוק האב לא נמנה עם החוגים הרדיקליים ששאפו לבטל את המלוכה לחלוטין או עם הזרמים הקיצוניים שאמונתם הייתה מיוסדת על התגלות ישירה ועל השתלהבות דתית ( enthusiasm ) . החינוך הפוריטני שהעניק לבנו היה אמנם קשוח ומחמיר, אך גם יצק באישיותו של לוק את היושרה המוסרית ואת המשמעת העצמית שאפיינוהו כל חייו . בהמלצת חבר הפרלמנט אלכסנדר פופהאם, מפקדו לשעבר של אביו, נשלח ג'ון לוק בן החמש-עשרה לבית הספר האליטיסטי וסטמינסטר ואחר כך, בגיל עשרים, לקולג' כרייסט צ'רץ' באוקספורד — המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באנגליה בתקופה ההיא . הלימודים הקנו ללוק השכלה מקיפה ושליטה בשפות הקלאסיות ( לטינית, יוונית ואפילו קצת עברית, כפי שאפשר ללמוד גם מן הטקסט של ה מסה ) . ב- 1656 השלים לוק את התואר הראשון, וב- 1658 — את התואר השני . זמן קצר לאחר מכן קיבל משרת הוראה בכרייסט צ'רץ' . אף ששימש מורה ליוונית ולרטוריקה, סקרנותו האינטלקטואלית של לוק הנחתה אותו עד מהרה לנתיבים אחרים . הדיון הסכולסטי המקובל

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר