מבוא

עמוד:י

מבוא י ראסל, "זהו ספרו החשוב ביותר ועליו נשענת תהילתו לעד" . 4 בדומה לחיבוריו המדיניים של לוק, הנושאים את חותם המאבקים הפוליטיים שבהם היה מעורב, גם ה מסה נולדה בתגובה לתסיסה עזה בסביבתו של הפילוסוף . לוק היה עד למהפכה המדעית ולפריצות הדרך המסעירות של אייזק ניוטון ורוברט בויל בתחומי הפיזיקה והכימיה, ואף שלא עסק בעצמו באופן פעיל במחקר מדעי, הקדים להבין את הצורך בהצבת הידע שנצבר בדרך זו על בסיס פילוסופי חדש . ב"איגרת לקורא", הפותחת את ה מסה , מתאר לוק את הנסיבות שבהן החלה הדרך הארוכה שהובילה לכתיבת ספרו : אילו היה יאה להטרידך בהיסטוריה של מסה זו, היה עליי לספר לך שחמישה או שישה ידידים שנפגשו בחדרי, ודנו בנושא רחוק מאוד מזה, מצאו עצמם עד מהרה ניצבים בפני מבוי סתום בשל הקשיים שקמו מכל עבר . לאחר שבמשך זמן מה עמדנו נבוכים בלא להתקרב כלל לפתרון של הספקות שבלבלו אותנו, עלה בדעתי שהדרך שבה הלכנו לא הייתה נכונה, ושלפני שפָּנִינוּ לחקירות שטבען כזה, היה עלינו לבחון תחילה את יכולותינו שלנו, ולראות באילו מושאים שכלנו כשיר או אינו כשיר לעסוק . הצעתי זאת לחבורה, והכל הסכימו מיד, ובעקבות זאת גם הוסכם שזו צריכה להיות חקירתנו הראשונה . דרך כמה מחשבות חפוזות ובלתי מעוכלות על נושא שמעולם לא חשבתי עליו לפני כן, שאותן העליתי על הכתב לקראת פגישתנו הבאה, נכנסנו לראשונה לדיון זה, אשר החל, כאמור, במקרה, ונמשך הודות להפצרותיהם של ידידיי ( עמ' 10 ) . הדיון שהחל באירוע החברתי המתואר לעיל, אי אז בראשית שנות השבעים של המאה השבע-עשרה ( התאריך המדויק אינו ידוע ) , ובמה שלוק מכנה בצניעות אופיינית "כמה מחשבות חפוזות ובלתי מעוכלות", הניב בסופו של דבר את אחד ההישגים המרשימים ביותר בהיסטוריה של המחשבה המערבית . ב מסה מציע לוק מיפוי שיטתי ומקיף — חסר תקדים בספרות הפילוסופית — של כוחות השכל האנושי . הוא דן בתפיסה החושית לסוגיה, במקורותיה, בדמיון, בתפיסת החלל והזמן, ביכולת ההפשטה וההַמשֹגה, בהיקשים לוגיים, בתפקידה של השפה, וכמובן בתנאי הידיעה . בה בעת, הוא מצביע גם על גבולות ההכרה ומותח ביקורת על השימוש המוטעה בכוחותיה — שימוש המוביל למסקנות חסרות שחר . בשילוב זה של מיפוי ושל ביקורת, חיבורו של לוק מזכיר את ביקורת התבונה הטהורה ומטרים אותה . בדומה לספרו של קאנט, ה מסה היא חיבור מורכב, אפילו תובעני .

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר