מבוא - יוהנס רויכלין: האינטלקטואל המעורב

עמוד:10

10 בקשר ישיר עם בחיריו, ללא צורך במתרגם, עיתים גם פנים אל פנים . יש לנשק אותה ברוך ולאמץ בשתי הידיים, כדבריו . חובה היא לקדם את לימוד העברית על מנת להגיע להבנה טובה יותר של דברי האל כפי שהם מופיעים בכתובים, רק כך ניתן לגלות את האמונה הנוצרית האמיתית והטהורה . רויכלין ראה בשפה העברית את שער הכניסה למסתורין של האל, ועל כן ייחס לעברית מעמד של קדושה . רק היהודים לבדם שואבים מהמקורות עצמם, סבר רויכלין : "אנו נדרשים ומוכרחים לפנות אל היהודים ולבקש את 7 הידע האמיתי במעיין הנובע ולא בנחלי המים" . על מנת לשמר עקרונות אלה ולאפשר המשך המחקר והלימוד ההבראיסטי, התייצב רויכלין נגד המומר יוהנס פפרקורן שיזם תוכנית להשמדת ספרי היהודים — התלמוד ואחרים — כדי להביא להתנצרותם של היהודים, או לחילופין לגירושם . לפפרקורן סייעו רבות אנשי המסדר הדומיניקני, ובהם בלט יקוב ואן הוכסטרט או הוכסטרטן ( Jacob van Hoogstraten, 1469 - 1527 ) , תאולוג דומיניקני ודוקטור לכתבי הקודש באוניברסיטת קלן, ששימש גם כאינקוויזיטור והיה מראשי רודפיו של רויכלין . בגרמניה ובחצר האפיפיור ברומא התנהלו הליכים 7 ראו חוות דעת , עמ' 88 ; ) . Daniel O’Callaghan, ( ed . and trans The Preservation of Jewish Religious Books in Sixteenth - Century Germany : Johannes Reuchlin’s Augenspiegel ( Leiden : Brill, 2013 ) , p . 2, 175 n . 346 ; Posset, Respect for the Jews, pp . 91 - 92, 201 - 210

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר