מבוא - יוהנס רויכלין: האינטלקטואל המעורב

עמוד:9

9 עברית לתלמידים, ככל הנראה מספר רב של תלמידים, כפי שניתן להסיק מהמכתב : חיים ושלומי' רבי' וכל טוב על ראש החכמי משכילי והנבוני אדום אשכנז . אדוני ידידי שמעתי כי אתה מלמד בלשון הקודש בעיר אינגולדשטאט . וכבר הורית הדקדוק ר' משה קמחי ז"ל . ועתה מפרש שבעה מזמורים בחורים להתפלל לתשובה . ומורה שורש התיבות המורכבות ושימוש כל אותיות המשרתות . וגם נאמר לי כי רבים התלמידים משכילים וחמודים יושבים כל יום לפניך ונושקים שוליך חפצים לשמוע וללמוד תלמודך הטהור . אשריהם וכל אשר שומעיך אשר רואיך אשר אוהביך וכל אשר חופפיך . אמנם שמחה וששון הרבה בלבו . אני מבקש תעשה ככה תמיד . כי אתה מטיב מאד . ושם שמיים יתן מ"כ חסד וכוח לעסוק וללמד בבית מידרש ימים רבי' לשבחו . ואין להאריך רק תאהב אוהבך . והטיבה לנוכחי הלז תלמידך . כך חפץ משרתך קשפר אמן השפול והק' בעיר לאוגינגן הכותב י"ג חדש תשרי שנת הרפא : ליד הנכבד אדון המופלג 6 כמ"ר ואב לי יוחנן רוחלין המלמד במלאכקריה . את השפה העברית תאר רויכלין כפשוטה, תמציתית, טהורה ומקודשת . זו השפה בה אלוהים בא 6 Matthias Dall’Asta und Gerald Dörner ( eds . ) , Johannes Reuchlin Briefwechsel , vol . 4 . 1518 - 1522, ( Stuttgart - Bad Cannstatt : Frommann - Holzboog, 2013 ) , letter no . 391, p . 354 תודתי שלוחה לדר' פרנץ פוסט שהפנה את תשומת ליבי למכתב זה .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר