משלטון ביזנטי לשלטון מוסלמי

עמוד:10

10 מסעות ירושלים הנוצרית . על פי המקורות הנוצריים, יהודי ארץ ישראל שיתפו פעולה עם הפרסים ואף קיבלו לידיהם לזמן מה את השלטון בירושלים . הם העמידו בפני נוצרי העיר את הברירה בין גיור למוות, ונוצרים רבים מתו על קידוש אמונתם . פרשה זו חידדה מאוד את המתח בין הנוצרים ליהודים . ככל הנראה, במשך התקופה הביזנטית לא התגוררו כלל יהודים בירושלים, וגם אם התגוררו בה מעת לעת הם היו קומץ בתוכה . הנוצרים ראו בחורבן העיר היהודית ובהיעדרם של היהודים ממנה ביטוי לניצחונה 3 ירושלים הייתה עתה עיר נוצרית, ולבעליה הקודמים לאשל הנצרות על היהדות . היה בה מקום . שובם של היהודים לירושלים, שלווה באלימות כלפי הנוצרים, היה בעל משמעויות תאולוגיות קשות לנוצרים, והוא הקצין את מעמדה של ירושלים 4 כסלע מחלוקת וכאתר של פולמוס בין שתי הדתות . מכל מקום, שלטונם של היהודים בירושלים היה קצר מועד, ונמשך לא יותר משלוש שנים . לאחר מכן נמסרה העיר לידי הנוצרים, ואלה החלו מייד בשיקום הכנסיות . על פי המסורת הנוצרית, בשנת 630 , לאחר שורה של ניצחונות צבאיים, החזיר הרקליוס לירושלים את הצלב האמיתי שהפרסים בזזו, מאורע שהולבש 5 הכנסיותבהיסטוריוגרפיה הנוצרית לבוש אגדי ותואר בצבעים אפוקליפטיים . והמנזרים חזרו לחיי שגרה תוך זמן קצר . בראש פעולת השיקום עמד מודסטוס, אב מנזר שהרקליוס מינה לפטריארך ירושלים . עולה מכך כי למרות המהלומה Persians in the Roman Near East ( 602 – 630 AD ) ,’ Journal of the Royal Asiatic Society, 13 ( 2003 ) , pp . 149 – 170 3 עיר-שי, האיסור . 4 על חלקם של היהודים ראו גם שמואל ספראי, ‘ירושלים והיהודים מימי קונסטנטינוס ועד הכיבוש המוסלמי’, ספר ירושלים : התקופה הרומית והביזאנטית, עמ’ 251 – 258 . על יחסה של הנצרות לירושלים ראו יהושע פראוור, ‘ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים’, ספר ירושלים : התקופה המוסלמית הקדומה, עמ’ 249 – 282 . 5 סיפור החזרת הצלב בידי הרקליוס ( 630 ) סופר לראשונה על ידי רבנוס מאורוס, לימים בישוף מיינץ : Rabanus Maurus, ‘Reversio sanctae atque gloriosissimae crucis Domini nostri Jesu Christi’, Homiliae de festis preacipuis , 70, [ PL 110, cols . 131 – 134 ] . לדברי ההיסטוריון הארמני סבאוס, בשנת 633 , עם ראשית הניצחונות המוסלמיים הועבר הצלב האמיתי לקונסטנטינופוליס . ראו Sebeos, Histoire d’Hercalius, trans . Frédéric Macler, Paris 1904, chap . 29 וראו Stefan Esders, ‘The Prophesied Rule of a Circumcised People : A Travelling Tradition from the Seventh - Century Mediterranean’, Yitzhak Hen & Thomas F . X . Noble ( eds . ) , Barbarians and Jews : Jews and Judaism in the Early Medieval West, Turnhout 2018, pp . 119 – 154

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר