מבוא

עמוד:12

12 מבוא כתלמידת מחקר, תחילה נרעשתי מן ההערות . בשלב הארוך של סקירת המקורות ליוותה אותי ספקנות מתמדת . אבל בהמשך הבנתי שהאינטואיציה הראשונית שלי לא הייתה מוטעית . לא קיימת אומה, ובפרט במסגרת מדינית, מבלי שהמשפט וענייני מוסר הנלווים לו יזרמו בדמה, יהיו בשר מבשרה, ותובנה זו מצאה את ביטויה גם בעיתוני הילדים בעת המכוננת ההיא . על כן, ואף שמשפט ומוסר הם מושגים רחבים ומובחנים זה מזה לעתים קרובות, והגם שהם יחסיים, מושפעים מתפיסות עקרוניות, מהמציאות, וגם נתונים לפרשנות מתמדת, הרי שהניסיון לדון בהם חשוב, משום שהוא מסייע להתבוננות במדינה בעת בניין האומה, בסוכני התרבות בני הזמן, וגם פותח צוהר לעיסוק בנושאים חברתיים שהיו בוערים באותם ימים . החיבור בין ענייני משפט ומוסר הנוגעים לנושאים חברתיים ובין עיתוני הילדים האמורים משלֵב בין כמה תחומי דעת . מזווית אחת הוא מבטא פן של ההיסטוריה של המשפט הישראלי, ובפרט היבטים הנוגעים להיסטוריה החברתית שעניינם מודעות הציבור לתחום המשפט בכלל, וכן יחסה של החברה — על גווניה השונים — לשאלות קונקרטיות של משמעת, לציות, לקבלת מרות המשפט ולהפנמת תפיסות של מוסר . 4 בהקשר של עיתוני הילדים, הובילה את המחקר תהייה בדבר המקום שתפסו תחום המשפט והרעיונות הפוליטיים והאזרחיים שליוו אותו בשנות החמישים . לצד אלה, 'התכתב' המחקר גם עם תובנות מקובלות במדעי החברה והרוח, שלפיהן ילדוּת ונעורים הם תופעות מובְנות תרבות ותלויות הקשר חברתי, שהיחס אליהן בזירות כמו עיתונות ילדים מעיד על רקען ועל גישות כלפיהן בזמן ובמקום הנבדקים . 5 הממשקים האקדמיים בין תחומי מחקר שונים — משפט, היסטוריה, חינוך, פסיכולוגיה התפתחותית וחברתית, סוציולוגיה, מדע המדינה, תקשורת וספרות — הולידו את עבודת הדוקטור, ובעקבותיה גם את הספר הזה . החיפוש אחר הזיקה של עיתוני ילדים לעולם המשפט נמצא במתחם הפרשני של ראיית המשפט כתרבות, שלפיו העיסוק במשפט כתחום דעת טהור הניזון אך ורק מחוקיותו הפנימית אינו שלם . המשפט מתעצב, מופץ ומובן במסגרתן של תרבויות, ולכן הוא בין-תחומי מטבעו, ושזור במארג חברתי כולל . 6 לפי גישה זו, כדי לבחון את דרכו של המשפט בתרבות, אין להסתפק רק בעיון בתכניו הפנימיים — כללים או תקדימים משפטיים, למשל — אלא יש לחתור ולהבין את הכוחות המופעלים בתרבות הנתונה ואת ההשלכות האפשריות של החוק, המצויים גם מחוץ לשדה המשפט המידי . 7 עמדה מחקרית זו תובעת מודעות לכוח הכבידה של המציאות שבתוכה פועל המשפט ולקולה החי . היא מבוססת על הרעיון שמעמדו של המשפט במדינה נובע גם מתפיסות האנשים את המשפט וממחשבותיהם עליו, מהאידאלים המשפטיים הרווחים בחברה, מההסדרים הפועלים לצד משפט המדינה, וכאשר הנושא שעל הפרק הוא זיקתו של עולם הצעירים אליו — גם מהתפקיד שמבוגרים מועידים לילדים ולבני נוער בנוגע למשפט, במודע או שלא במודע . מלכתחילה, טוענת הגישה, המשפט אינו נוצר יש מאין . גם משעה שמוסדרת פעילות כלשהי על ידו, היא אינה נותרת סגורה הרמטית או

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר