מה הבעיה?

עמוד:14

14 | למה בכלל בית ספר ? אני חותר באופן ברור לחשוף את מטרות החינוך שלהם , שבמקרים רבים הן מוחבאות בתוך כתיבה רחבה ולא תמיד ממוקדת . יש לציין גם את העובדה שהסִפרות הכוללת מטרות חינוך, במפורש או בעקיפין, היא בלתי נדלית : במאמרים ובספרים . תמיד אפשר יהיה למצוא משהו חשוב שלא הוכנס . עם זאת, אני רואה את החומרים שעסקתי בהם מספיקים בכדי להעניק בסיס רחב לרעיון המטרות בכללותו ולאפשר דיון ומסקנות בחלקו השני של הספר . אני מבקש לציין במפורש שלא התייחסתי אל המטרה, במירכאות או בלעדיהן, הרואה את בית הספר כמתנ"ס , כלומר, מקום ל"אחסון" הילדים בשעות היום . הטענה שבית הספר משמש כמתנ"ס עולה מעת לעת אצל אנשים שמביעים בכך את מורת רוחם מן המוסד החינוכי הטיפוסי ומחוסר התוחלת שבו, כפי שהוא נראה בעיניהם . ובכל זאת, מן הראוי לציין שאורך יום הלימודים נמדד באופן מהותי במידה רבה בהתאם לצרכים של עולם המבוגרים . איש אינו מעלה שאלות "נוקבות" בקשר למספר השעות שילדים צריכים לשהות בבית הספר – אולי, למשל, אפשר להסתפק בשלוש שעות לימודים ביום אחד ? כלומר, יש כאן בכל זאת עניין שהוא מעבר ליעילות החינוכית . מכל מקום, לא נכנסתי ל"מטרה" זו במחשבה שהיבט זה, בית הספר כשמרטף, אינו יכול להעלות דיון פורה כלשהו, בהבדל ממטרות רבות אחרות . בדומה לכך, הספר אינו עוסק במטרות החינוכיות של שתי קבוצות ייחודיות – החינוך המיוחד ו החרדים . הוא גם אינו נכנס למטרות הייחודיות של שני מגזרים גדולים : הערבי ו הממלכתי - דתי . בתי הספר משני המגזרים הללו יכולים להיות בעלי מטרות מגוונות, בדומה למגזר הממלכתי - היהודי, אלא שעליהם להוסיף לכך עוד מטרות פרטיקולריות כמו חינוך דתי או מורשת ערבית .

איפאבליש הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר