מה הבעיה?

עמוד:10

10 | למה בכלל בית ספר ? ועם פחות דעות קדומות ; וש ג'ון לוק טען שהחינוך צריך לכוון לשלמות, ללמד את האדם לדחות סיפוקים וללכת בדרכי ההיגיון – נראה שהאסימון נפל . מה שמקובל ברוב המקומות, קובעים רייס ו - ווייט ( Reiss White, 2013 & ) , זוהי התפיסה שמביאה את המדינות להגדיר מערכת לימודים על פי נושאים ותחומי דעת ולא על פי מטרות . התוצאה היא : מערכות חינוך שמגדירות באופן אקראי למדי 10 - 12 ואף יותר מקצועות לימוד חובה שבועיים, ללא קשר ורצף ביניהם . אם מכניסים לתוכנית הלימודים גיאוגרפיה ואנגלית, אומרים רייס ו - ווייט, יש לשאול מדוע . הם עצמם הגדירו שתי מטרות - על : להביא לשגשוגם וצמיחתם של כלל התלמידים וללמד אותם לעזור גם לאחרים להגיע לכך . מכאן נגזרות מטרות משנה שונות, הכפופות תמיד לשתי המטרות הגדולות הללו . כל עשייה אנושית מבקשת לעצמה בדרך כלל תכלית, וודאי שכך מלאכת החינוך . במהלך הדורות, מאז הימים הרחוקים של חכמי התנ"ך, יוון ורומא, התחלפו המטרות ללא הרף, או שלפחות התחלפה הגדרתן . מצאתי לנכון לחזור ולעסוק בכך עתה, שכן התקופה שאנחנו חיים בה הופכת דברים רבים על - פיהם באינטנסיביות אדירה, וגם מטרות החינוך משתנות, משתלבות ביניהן, ולא פעם פשוט נעלמות . העידן הפוסט - מודרני, ששועט במהירות אל הפוסט - פוסט - מודרני, מזיז כל אבן ואינו מותיר דבר במקומו הקודם . כל מילה מחפשת משמעות וכל הגדרה נבדקת עם סימני שאלה עקשניים . הנה דוגמאות של שאלות מתחום החינוך : האם מטרות החינוך של ישראל בחוק חינוך ממלכתי ( חח"מ ) מתממשות ? מה זה חינוך לערכים ? מה זה "הישגים" ? האם המורים בבית הספר מחנכים להתנהגות

איפאבליש הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר