פתח דבר

עמוד:8

8 מ ו מ ח י ת ב ס פ ו נ ג 'ו ל ו ג י ה הניצבת בבסיס התרבות העברית, מייצגת ומסבירה את הזיהוי העמוק בין האישה לבין עבודות הבית, עד ששני התחומים – "בית" ו"אישה" – מותכים זה לתוך זה . גם הביטוי "עקרת בית" מוכיח זיהוי עמוק מאוד בין אישה לבין 1 יתר על כן, מנגנונים חברתיים כמו מניעת חינוך מנשיםאחריות על הבית . הסלילו נשים לעבודת הבית . מטבען, עבודות הבית אינן מתוחמות בזמן, שהרי הן מתרחשות כל הזמן וגוזלות שעות של פנאי או של עבודה אחרת . הזיקה הטבעית כביכול בין נשים לניקיון מִיתרגמת לערוץ של פרנסה, והיא מתרחשת בעיקר אצל נשים ממעמדות מוכפפים . עובדה זו מעידה הן על הזמינות של העיסוק בניקיון הן על צמצום או העדר אפשרויות תעסוקה אחרות . מבחינה תעסוקתית, להתפרנס מעבודת ניקיון או להיות עוזרת בית, פירושו לעסוק בתחום פרוץ שיש בו ניצול תדיר, פרנסה בשכר נמוך וחוסר הסדרה מדינתית . תמונת מצב זו משקפת גם את אופיו הממוגדר של שוק העבודה ( רפופורט ולומסקי פדר, 2007 ) , שמפְלֶה נשים לרעה ומסליל דווקא אותן, בייחוד במצבי מצוקה כלכלית, לעבודות שרתות וניקיון . שתי הקטגוריות הללו – המגדר והמעמד – מובְנות במצבן של כל עוזרות הבית ועובדות הניקיון באשר הן . אבל לזיקה הזאת שבין נשים למעמד נמוך יש גם ערך תרבותי . ננסי פרייזר ( Nancy Fraser ) הדגישה ש"המגדר אינו רק הבחנה פוליטית כלכלית, אלא גם הבחנה תרבותית קובעת ערך" ( פרייזר, 2006 ) . הערך התרבותי הנמוך של המגדר הנשי נקשר גם באימהות . האימהות נתפסת בהקשר הזה כתוצאה של רבייה, של השתכפלות, ולא של יצירה חדשה יש מאין . נשים וילדות נתונות בקשר הזה כבמעגל סגור . ננסי חודורוב ( 1978 Chodorow, ) הראתה איך האימהוּת יוצרת שעתוק ומבְנָה את דור הילדוׁת כדומות לאימהותיהן . מכיוון שבמלאכות המשויכות לנשים 1 בספר ההדרכה לאישה, כך נבשל ( ויצ"ו, תשכ"ג ) , שהיה פופולרי מאוד במשך כמה עשורים, החל מראשית שנות החמישים, יש פרק שלם המוקדש להדרכה, מלוֻוַת איורים ומדידת צעדים, כיצד לנקות את הבית ביעילות ובחיסכון .

הוצאת גמא


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר