פתח דבר

עמוד:10

רעיה מורג 10 הקולנוע המחייבת אותנו להציץ אל התהום - המגדרית, הגזעית, האתנית, המינית, הפסיכולוגית, המעמדית, הגלובלית - על אחת כמה וכמה . בין שמדובר במותחן, בקומדיה, בדרמה משפחתית או בסרט מלחמה, ספר זה מזמין אותנו למסע גלובלי עם מיטב היוצרים והיוצרות שפועלים בשנים אלו בקולנוע העולמי - מישראל ופלסטין לאירופה, לרוסיה ואוקראינה, לארצות הברית, לדרום אמריקה, לאסיה ולמזרח ה"רחוק" . הספר מבוסס על 101 רשימות על הקולנוע העולמי שכתבתי 1 הוא מיועד לקהל אוהבי הקולנוע בין השנים 2007 ל‑‑ 2021 . וגם למשוגעים לדבר . בחרתי לכתוב על סרטים שיש להם שפה קולנועית מיוחדת . זו אינה השפה המוכרת לנו מקולנוע עלילתי מיינסטרים ( בעיקר זה האמריקאי ) , אלא שפה אחרת, שקולנוענים בכל רחבי העולם בחרו בה כדי לממש את חזונם האמנותי והערכי . הרשימות כוללות גם ניתוחים של סרטיהם של יוצרים אמריקאים מוכרים כמו קלינט איסטווד, וודי אלן, דייוויד לינץ' ומרטין סקורסזה, אך הן מתייחסות בעיקר לקולנוע אחר, שהוא מרתק במיוחד כי הוא פחות מוכר - או כלל אינו מוכר - במערב . מדובר באזורים פחות ידועים קולנועית כגון סרביה‑‑מקדוניה ואוקראינה, ובקולנוע לא מערבי כגון זה של פרו וסין . מאות סרטי הקולנוע האחר שבחרתי לדון בהם בשל חדשנותם בשפת הקולנוע הם סרטים ללא הסחות דעת מרגיעות, ללא חנופה לצופים, ללא אפקטים של שוברי קופות, ללא פתרונות עלילתיים . רבים מהסרטים הם עוכרי שלווה שכן הם חותרים תחת הסטטוס‑‑קוו, מהפכים את הזדהויותינו, תובעים שינוי . הם עוסקים בנושאים הבוערים של העידן הנוכחי כגון פליטות, הגירה, דיכוי חברתי / אתני / גזעי / מיני . הם מציעים מבט מחודש על ההיסטוריה של המאה ה‑‑ 20 ( למשל הקרב על לנינגרד, מלחמת העולם השנייה, המחנות לחינוך‑‑מחדש בסין, השואה,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר