הקדמה

עמוד:13

מבעד לעיוורון 13 זו אנו מקווים לעודד ולהמריץ שיח מחקרי המתרכז בחשיבה הפסיכואנליטית הבין‑‑תחומית ודיאלוג פורה בין הפסיכואנליזה לדיסציפלינות אחרות . ד"ר גבי מן, אנליטיקאית בכירה ממייסדי מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו, וחברת סגל רוח אדם - תוכנית הכשרה פסיכואנליטית בודהיסטית, שייכת למסורת צנועה, אך הולכת ומתרחבת, של הוגים השייכים לזרם שכינה ד"ר גדעון לב ( 2017 ) "פסיכואנליזה רגישה רוחנית" . זרם זה פועל, בין השאר, בהשראת שלושה הוגים חשובים שגבי מן מזכירה כמקורות ההשראה המרכזיים שלה : דונלד ויניקוט, וילפרד ביון והיינץ קוהוט . באופן מסורתי, הפסיכואנליזה גילתה יחס אדיש לרוחניות במקרה הטוב, ועוין במקרה הרע . התנגדותו העיקשת של פרויד לדת ולזיהויה עם משאלות אינפנטיליות בילדות, וכן האתוס המדעי‑‑רציונלי שאפיין את הפסיכואנליזה בעשורים הראשונים לאחר מותו של פרויד, בוודאי תרמו להתרחקותם של אנליטיקאים מההיבט הרוחני . אך בעשרים השנים האחרונות אנו עדים להתעניינות גוברת והולכת של חלקים בתוך הקהילה הפסיכואנליטית בהיבטים הרוחניים של הטיפול האנליטי . כפי שלב ( 2015 , Lev ) מציין, פסיכואנליטיקאים רגישים לרוחניות אינם מעוניינים רק בהסרת מחסומים המשבשים 1 הם שואפים, עם מטופליםאת חייהם הרוחניים של המטופלים . המגלים עניין בכך, להישגים רוחניים חיוביים כגון פיתוח עמדה מוסרית של חמלה, הפחתת העיסוק העצמי או התקרבות לנשגב ולמסתורי ( לב, 2015 ) . יש היבט של תהליך זה שהוא מרכזו של הספר שלפנינו : ישנם מאפיינים רוחניים שניתן למצוא בתוך האנליזה עצמה, כך שהמפגש הטיפולי עצמו יכול להיחשב לרוחני . הספר מתאר פסיכואנליזה אשר חורגת מחקר המודע‑‑לא מודע 1 . Lev , G . ) 2015 ( , " Morality , Selflessness , Transcendence : On Treatment Goals of a Spiritually Sensitive Psychoanalysis " . Contemporary Psychoanalysis 51 : 523 ‑ 556

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר