1 מבוא: המטמורפוזה של מבט

עמוד:13

13 האור והמראה היוגה סוטרה של פָּטַנְגָ'לִי , הטקסט שבמרכז דיוננו, היא אחת מהיצירות שחוברו במאות הראשונות לספירה לאחר תקופת האוּפָּנִישָׁדוֹת ( ממחצית האלף הראשון לפני הספירה עד למחצית האלף השני לספירה ) . היצירות הללו הן אסופות ערוכות של מגמות פילוסופיות שהוזכרו ב אוּפָּנִישָׁדוֹת ובטקסטים אחרים כדוגמת 8 והן נקראות סוטרות ( חוטים ) , אולי משום היותןה בְּהַגַוָוד-גִּיטָא , פסוקים "ארוגים" כחוטים בשלל רעיונות, תמות וידע . היוגה סוטרה של פָּטַנְגָ'לִי הוא טקסט בסנסקריט מהמאה ה- 3 לערך, והוא כולל 195 פסוקים מדויקים ותמציתיים . כמעט כל מושג בטקסט הוא מושג מפתח, המצריך פיענוח, פרשנות והשוואה להופעות קודמות שלו בטקסט של פָּטַנְגָ'לִי ובטקסטים הודיים קלסיים אחרים . כיום רבים קוראים אותו מתוך הישענות על פרשנים קלסיים ופרשנים מודרניים, מסורתיים ואקדמיים, במקצת הפירושים האלה אדון בספר הזה . עיקרו של הטקסט מוצהר כבר בפסוק הראשון : "ועתה, הוראת 9 מדובר באסופת הנחיות ( אָנוּשָׁאסָנָה ) עבור השואפים היוגה" . להשתחרר מהכבלים של המציאות היום-יומית שיש בה סבל . כך פָּטַנְגָ'לִי מתווה תשתית פסיכולוגית עמוקה המספקת מפתח להבנת סבלו של האדם . במוקד הספר הזה נמצאת תשתית פסיכולוגית זו ובאמצעותה יוסבר כיצד האדם חושב ומתנהל ומהי הסיבה שבגינה הוא פועל כך . לשיטתו של פָּטַנְגָ'לִי, כעס וקנאה הם גילויים ממשיים של גורמי מכאוב ( חמש הקְלֵשׁוֹת ) . גורמי המכאוב הם הביטוי המוחשי של תבניות מנטליות ( וָאסָנוֹת ) - נטיות האופי של האדם ודפוסי מחשבתו והתנהגותו - ושורשיהן נעוצים ברישומים מנטליים סמויים ( סַמְסְקָארוֹת ) שנחקקו בתודעה בעטיין של חוויות מוקדמות . דני רוה מספק אנלוגיה מדויקת המבהירה את הקשר בין הרישומים המנטליים לנטיות ההתנהגותיות : הסַמְסְקָארוֹת - הרישומים המנטליים - משולות לאטומים, ואילו הוָאסָנוֹת - נטיות ההתנהגות - משולות למולקולות המורכבות מאטומים . הקְלֵשָׁה משולה לתבנית מולקולרית או נכון יותר לאשכול מולקולות, שכן

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר