פתח דבר

עמוד:13

13 העדויות של מעצבי במה, אם בכתיבה בגוף ראשון, מתוך ועל סמך ניסיון, ואם בריאיונות או בשיחות . ספר זה מנסה לתת מענה לחלק מהחסר . הדברים המכונסים כאן מסתמכים על הזדמנויות שנקרו בדרכי המקצועית ועל פתרונות שנמצאו לי נכונים למקום ולזמן בהם נוצרו . לא מן הנמנע שמעצבים אחרים, בסוגים אחרים של תיאטרון ובזמנים אחרים, יגלו דרכים חדשות, אחרות . כפי שכתב פיטר ברוק באותו ספר : "כל מה שאני יודע על כלים וטכניקה של תיאטרון, הייתי יכול ללמד כל אחד מכם בכמה שעות 6 ספורות בלבד . כל השאר היא עבודה מעשית" . 7 מתהווה בהדרגה שלא כמו הפסל או הצייר, מלאכתו של הסצנוגרף מתוך רב-שיח מקביל ומשותף עם שורה של גורמים – במאים, שחקנים, ומשפחה ענפה של יוצרים, מעצבים ואומנים – האחראים על "האלכימיה הסודית” במעבר מן הטקסט הכתוב אל החלל והזמן . חשוב היה לי לפרק את התהליכים ולנסות לזהות את השלבים השונים, המתהווים ומתקיימים מבלי שקהל, מבקרים או אנשי אקדמיה יהיו מודעים אליהם . משום כך הקפדתי לצרף רישומי הכנה ותצלומי מודלים בשלבים שונים . באמצעות הספר, שבמכוון אינו טקסט אקדמי, אני מבקש להציע גם גישות לשיח עיוני בשאלות סמיוטיות ומימטיות שמעלה היחס בין הטקסט הדרמטי לטקסט החזותי, הן בהיבט המקומי והן בהיבט האוניברסלי . אני רוצה להאמין שבמאים, מעצבים, תלמידים, מורים וכל מי ששפת הבמה מעוררת בו עניין, ימצאו שימוש הן בטקסט והן ברישומים ובתצלומים . הספר מבקש להעשיר את השיח המקומי גם בראייה רחבה יותר של אוריינות חזותית ( visual literacy ) , בתקווה שחלק מההארות והתובנות יוכלו לשמש גם את מי שאינם עוסקים ישירות בתחום התיאטרון . במהלך שנות עבודתי התמזל מזלי לפגוש ולעבוד עם הרבה יוצרים ויוצרות יוצאי דופן . רק כמה מהם מוזכרים כאן, אבל ניסיונם של כולם, 6 ברוק, החלל הריק , עמ' 95 . 7 אני מסתייג מן המונחים "מעצב במה" או "תפאורן", ומעדיף את המונח ,Scenographer הנהוג כיום בשיח הבינלאומי ולדעתי מנסח בצורה מדויקת יותר את מעשה היצירה, לא רק כאומנות ( Artisanship ) הנובעת מכישורי ציור ומלאכת כפיים, כזו הבאה לקשט ולפאר את החלל, אלא ככתיבה מחדש של הטקסט המילולי בכלים של חלל, צבע, חומר, תנועה, אור ועוד . פתח דבר

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר