מבוא

עמוד:10

10 דורית אלט, נירית רייכל עבודה מומלצות קיימות, אלא גם בכישורים וברצון לחפש שיטות חדשות בעת הצורך . המקרים המתוארים בפרק זה עוסקים בלמידה מבוססת בעיה - ( problem - based learning ) ובלמידה בסביבה חוץ – כיתתית ( outdoor learning ) . שיטות אלו מזמנות ללומד הזדמנויות רבות יותר להתנסות בלמידה ובמצבים טבעיים שהשתתפות בהם מאפשרת העמקה בחומר ובבעיות שהוא מעלה . הלומד מפעיל ומיישם את הידע הנרכש בדרך זו במצבים משתנים שהוא נקלע אליהם . למידה זו יוצרת סביבת לימוד המאפשרת אינטראקציה בין הלומדים לבין עצמם ובינם לבין הסביבה . הפרק החמישי - "ללמוד להיות" - דן בחינוך הערכי, המעצים את המתחנך ומניע אותו לתרום מיכולותיו לחברה . בפרק מוצגת גישת החינוך לערכים ולרכישת ידע ( Value and Knowledge Education, VaKE ) . כלי הוראה קונסטרוקטיביסטי זה משלב חינוך למוסר ולערכים עם רכישת ידע בתחום דעת כלשהו או ידע בין – תחומי . התהליך החינוכי בגישה זו כולל דיון בדילמה מוסרית הרלוונטית לעוסקים בה כגון דילמה בתחום הפרופסיה . העיון בדילמה מצריך עבודה קבוצתית והעלאת טיעונים בעד ונגד חלופות לפתרון הבעיה, בד בבד עם התייחסות להיבטים ערכיים ואיתור מידע הנחוץ לביסוס הטיעונים . הפרק השישי - "ללמוד לחיות יחד" - דן בפעולות חינוכיות שנועדו לקדם שיתוף פעולה עם האחר והכלת השונה . הפרק כולל שתי דוגמאות המציגות התנסות סטודנטים בשדה וניתוח רפלקציות על תהליכים שנועדו להרחיב את הידע ולשפר את איכות הלמידה וההוראה ולהתאימן למגוון הסטודנטים . הדוגמה הראשונה מתארת נתיב של הוראה – למידה בהכשרה להוראה של סטודנטים המתמחים בחינוך מְשַלב, באמצעות למידה מבוססת פרויקט ( project - based learning ) , בנושא שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים . דוגמה זו מבטאת דרך ייחודית של הכלה חינוכית אגב תיאור התהליך שחוו הסטודנטים שחקרו פעילות זו . הדוגמה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר