המעבר לתפקיד הסגנות בבית הספר: "טבילת אש" בכניסה לעולם הניהול

עמוד:13

המעבר לתפקיד הסגנות בבית הספר : "טבילת אש" בכניסה לעולם הניהול | רינת כהן | 13 תפקיד הסגנות על אף שפע המחקרים שנערכו על תפקיד המנהל ועל תרומתו להצלחת בית הספר, אנו עדים לחוסר במחקר על תפקיד הסגנות בבית הספר ( Bukoski et al . , 2016 ; Darlene, 2011 ; Oleszewski et al . , 2012 ; Read, 2011 ) . הסגן או הסגנית פועלים עם נראוּת תפקודית נמוכה . בספרות המקצועית אף מכנים את סגן המנהל "האיש שאינו מוזכר" ( 90 . Oliver, 2005, p ) , ו"המנהיג שנשכח" ( 227 . Cranston et al . , 2004, p ) . בדומה לכך, בראיונות עם סגני מנהלים הופיעו תיאורים של הסגן בתור "האיש הנחבא בצילו של המנהל" ואמירות כגון "מי יודע מי היה הסגן של בר כוכבא" ( כהן, 2017 ) . עם זאת, המציאות בשטח מעידה על כך שחלקם של הסגנים בהובלת תהליכים מקצועיים בבית הספר הולך וגדל, במקביל לתמיכה המקצועית והאישית שהם נותנים למנהלים בעבודתם היום - יומית ( 2005 Oliver, ) . במחקר שנערך בישראל בקרב 1,560 מנהלים ומנהלות, עלה כי כ - % 40 מכלל המנהלים מסתייעים בסגן או בסגנית בבית ספרם הן כגורם מקצועי שיכול לסייע ולייעץ, הן ברמה האישית . זו הדמות העיקרית שמנהלים פונים אליה, ואחריה מופיעים בסדר יורד בעלי התפקידים האלה : רכזים, יועצת, פיקוח, מנהל עמית, מורה ועוד ( כ"ץ ואחרים, 2009 ) . הדרישה המתמדת לשיפור בביצועי התלמידים והצורך להתאים את בית הספר למציאות מורכבת ולהתפתחויות טכנולוגיות בלתי פוסקות, הופכים את תפקיד הסגן למורכב פי כמה ( Kwan & Walker, Morgan, 2014 ; 2011 ) . לבסוף יש לציין כי הסגנים משמשים במערכת כעתודה ניהולית וחלק גדול מהמנהלים שימשו בעברם כסגנים במערכת החינוך . באנגליה מרבית המנהלים שימשו לפני כן בתפקידי סגנות ( Earley & Weindling, 2004 ) , ובקנדה ובחלק מהמדינות בארצות הברית זהו מסלול הקידום העיקרי לתפקיד המנהל / ת ( 2004 Armstrong, ) . יצוין כי בישראל תופעה זו נפוצה פחות . על פי מחקרם של כ"ץ ואחרים ( 2009 ) , רק כ - % 40 מכלל המנהלים בחינוך הממלכתי שימשו כסגנים בתפקידם הקודם . מהספרות המקצועית עולה כי ההגדרות של תפקיד הסגן או הסגנית עמומות ומשתנות בהתאם לצרכים הספציפיים של המנהל / ת בכל בית ספר ( 2005 Morgan, 2014 ; Watson, ) . רנדי ג'ונסון היטיב לתאר את תפקיד הסגן כ"כל המשימות שהגדיר לו המנהל" ( 85 . Johnson, 2000, p ) . ככל שהדרישות האקדמיות והחינוכיות מבית הספר גדלות, ניכר שינוי בתפקיד הסגנות . שינוי זה מתבטא במעבר מהתפקיד המסורתי של השלטת משמעת ואחריות לנושאים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר