המעבר לתפקיד הסגנות בבית הספר: "טבילת אש" בכניסה לעולם הניהול

עמוד:12

12 | הכניסה לתפקידי ניהול בבית הספר : מסע של שינוי והתפתחות בנוסף למרכזיותו של תפקיד הסגנות במערך הבית - ספרי ולחשיבותו להצלחת בית הספר, הסגנים משמשים במערכת כעתודה ניהולית, וחלק גדול מהמנהלים שימשו בעברם כסגנים במערכת החינוך ( 2011 Kwan & Walker, ) . אף על פי כן, הנראות התפקודית והמחקרית של תפקיד הסגנות היא נמוכה . לדעת חוקרים רבים, תפקיד זה לא נחקר במידה מספקת ( ; 2016 , . Bukoski et al Morgan, 2014 ; Oleszewski et al . , 2012 ) . יתרה מכך, רוב המחקרים שעסקו בסגני מנהלים בבית הספר, היו ברובם כמותניים והתמקדו בעיקר בתפקידי הסגן ובמידת המוכנות שלו להתקדם לתפקיד מנהל בית ספר ( ראו למשל, Hausman et al . , 2002 ; Oplatka & Tamir, 2009 ; Watson, 2005 ) ואילו המחקר העוסק במעבר לתפקיד הסגנות, מועט ומוגבל בהיקפו ( ; 2015 Armstrong, Oleszewski et al . , 2012 ) . הספרות המחקרית הקיימת מעידה כי המעבר לסגנות הוא אירוע מורכב ובעל השפעה רחבה מבחינה רגשית, חברתית ומקצועית, שנחווה לא פעם כהלם וכהפתעה לא נעימה ( 2004 Armstrong, ) . המעבר לתפקיד החדש נעשה על פי רוב בלי הכנה והכשרה מתאימות לתפקיד הייחודי של הסגנות, בלי תהליכי חניכה מסודרים ובלי שניתנים לסגנים החדשים כלים להבנה ולהערכה של תהליכי השינוי שהם חווים ( 2012 Armstrong, 2015 ; Gregg, 2007 ; Lattuca, ) . בחלקו הראשון של הפרק אציג את תפקיד הסגנות בבית הספר ואת האתגרים הנלווים לכניסה לתפקיד זה . תוצג סקירה של ממצאי מחקרים בישראל ובעולם שעסקו בתפקיד הסגנות בכלל ובמעבר לתפקיד הסגנות בפרט . בהמשך יוצג מודל הממפה את הגורמים המרכזיים שמקשים או מקלים את תהליך הכניסה לתפקיד הסגנות . המודל כולל ארבעה סוגי גורמים : גורמים הקשורים לארגון, גורמים הקשורים למנהל בית הספר, גורמים הקשורים לצוות המקצועי וגורמים הקשורים לסגנים עצמם . במודל ישולבו ציטוטים ממחקר שערכה כותבת פרק זה בקרב 23 סגניות בשלבי כניסה שונים לתפקיד וכן בקרב ארבע קבוצות מיקוד של סגנים וסגניות חדשים וּותיקים ( כהן, 2017 ) . מטרת המודל היא להעלות את המודעות ולהרחיב את הידע במערכת החינוך בקרב מקבלי ההחלטות, בקרב המנהלים בשטח ואצל הסגנים עצמם, באשר לגורמים העשויים להשפיע על עבודתם של סגנים חדשים בתחילת דרכם בתפקיד . בסופו של הפרק יובאו המלצות למערכת החינוך ולמנהלי בתי ספר, הנוגעות לדרכים להקלת תהליך הכניסה לתפקיד הסגנות .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר