פתח דבר

עמוד:13

פתח דבר 13 האוכלוסייה השחורה בארה"ב ובמקביל גם בהעצמה משמעותית של הכללתה בזהות האמריקאית הקולקטיבית . היות ש"הפנתרים השחורים" היו הרחוקים ביותר מ"מחאת שעשוע של ילדי פרוורים שלא אותגרו מעולם", הם היו ראויים בעיני ז'נה למעורבותו . אבל מובן שאין זה הסבר ממצה . חשוב לזכור שהפנתרים השחורים לא היו שותפים ל"שחרור המיני" של אותה התקופה . הם שימרו ביתר נוקשות את מערך הזהויות המגדריות ההיררכי, הנוקשה וההומופובי, שהגיע לשיאו ההיסטורי בשנות ה – 50 האמריקאיות . ז'נה סלד באופן מיוחד מכל ניסיון לצמצם את ההדרה של המיניות הסוטה . ייאמר לזכותו שהוא היטיב לנבא את העובדה שהספיגה של המיניות שהוגדרה עד אז כ"סוטה" אל תוך הסדר הקיים תהווה גם הרעלה "כירורגית" ושיטתית של כל ממד מתנגד או חתרני שהיה בה ) באפריל 1970 ז'נה מבלה לילה במיטתו של אלן גינסברג ( . באוקטובר ,1970 בעקבות אירועי "אוקטובר השחור" בירדן, ז'נה נוסע למחנות הפליטים הפלסטינים באזור . הביקור שתוכנן לשבוע הפך לשהות של כמה חודשים, ואחריה היה רצף של ביקורים חוזרים ונשנים ) האחרון שבהם ב – ,1984 שנה וחצי לפני מותו ( . התגייסותו של ז'נה למאבק הפלסטיני הייתה במידה רבה חלוצית, במיוחד אם מביאים בחשבון שכמעט באותו הזמן סארטר וסימון דה בובואר ביקרו בקיבוצים הישראליים ומחאו כפיים בכנות גמורה להתגשמותו הנדירה והחפה מקטסטרופה של החלום הקומוניסטי ) להבדיל מהסטליניזם והמאואיזם שאכזבו כל כך ( . על אף כל הפעילות הפוליטית הזו, ז'נה ממשיך ואומר במכתבו לסארטר : אם מתרומם מדבר באופן אינטליגנטי על בעיה חברתית, הרי זה משום שהוא מחקה את תודעתו הפרגמנטרית ) אתה יודע למה אני מתכוון ( או את הכשרים המנטליים בפסגת ההמשכיות של התוכן . אבל בפוליטיקה שום דבר חדש לא יכול להיתרם על ידי הומוסקסואל . . . הוא לא יכול לחשוב על הבעיה החברתית באורח מקורי ) ז'יד והקומוניזם ! ( . כן, ישנו וולט ויטמן ) אבל אתה יודע יפה שזוהי רק נביעה לירית ללא שום תוכן פוזיטיבי ( . 6

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר