מבוא

עמוד:13

3 מבוא 3 הדיון בפרק השמיני עוסק בפער שבין הסיפור המסופר על פֶּה לקהל מאזינים ובין הסיפור הכתוב והנדפס בספר . הפרק מפנה את המבט להיבטים מרכזיים מבחינת תפקודו של הסיפור היוצאים נפסדים ממעבר זה וכן לאופני קריאה המודעים לפער, ואשר יכולים, באופן חלקי, להשלים אותו . בהמשכו עוסק הפרק בסוגה הרווחת בסיפור החסידי של סיפורי האנקדוטה, ובעזרת דיון במשנתו של לאקאן עומד על אופן תפקודם הייחודי . מבעד לבחינת תפקודיו השונים של הסיפור החסידי, קו מרכזי העובר כחוט השני בפרקיו של הספר מדגיש את מקומו של הסיפור כמדיום עצמאי הקובע ברכה לעצמו . על אף ההכרה הגוברת והולכת בערכו של הסיפור בחסידות, על פי רוב הוא עדיין נתפס במחקר ככלי לפעולות מיסטיות, מאגיות ותיאורגיות, או כמדיום מתווך וככלי דידקטי להעברת מסריה של התנועה . אין ספק כי אלו פנים חשובות של הסיפור החסידי, אולם על פי תפיסות אלו משמש הסיפור כאמצעי פעולה, אחד מני רבים, לתכליות שמחוצה לו, היכולות באופן עקרוני להתבצע אף באופנים אחרים . הדיונים שבספר זה מדגישים את מקומו שמעבר לתפקודים אלו, ככזה שתכליתו אחוזה במדיום באופן שאינו ניתן להפרדה . גם בכך שואף העיון שבספר להקנות מבט חדש על הסיפור החסידי כמגלם צורת תודעה ואופן תפיסת עולם, וכמבטא פנים של התנועה החסידית האחוזות במדיום הסיפורי דווקא ואשר לא היו יכולות לבוא לידי ביטוי באופן אחר . אציין כי מרביתם של הדיונים שבספר, מלבד אלו העוסקים מפורשות בתקופה היסטורית מובחנת או בתמורות על רצף הזמן, הם א-היסטוריים . פרקי הספר עוסקים בסוגות השונות ובתפקודיו השונים של הסיפור בתנועה החסידית, וכפי העולה מהם, צורותיו השונות של הסיפור התקיימו בחסידות החל מן העשורים הראשונים לפעילותה ובדורותיה הבאים . משום כך גם הדיון בהם איננו כרונולוגי אלא תימטי בעיקרו . בראשית הדברים ברצוני להודות למורי, פרופ׳ צבי מרק, על העידוד החם לכתיבתו של הספר ועל הליווי המסור ומאיר העיניים בכתיבתו, לקוראים מטעם ההוצאה על הערותיהם המחכימות שתרמו לעיצובו הסופי של הספר, לעורכו הלשוני ד״ר עודד פורת על העבודה המסורה בחכמה ובדעת בדיוקם של הדברים, לאמי מורתי ד״ר בטחה הר-שפי על המבט המחכים והמנהיר ולאשתי סיון על מעיין החכמה וברית האהבה . ״לא עליך המלאכה לגמור״ . שדה הסיפור החסידי הוא כאמור עשיר ומגוון ואין ביומרתו של ספר זה לתת תמונה כוללת ולעסוק בכל ההיבטים של הסיפור החסידי, אך פרקיו עוסקים במספר פנים מרכזיות שלו, תוך הקניית מבט חדש על מקומו בתנועה החסידית . אני מקווה כי הוא יהווה נדבך משמעותי נוסף בשדה מרתק ורב עניין זה . אבישר הר-שפי קיץ תשפ״א

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר