פתח דבר

עמוד:11

חילוניות מאמינות : סוציולוגיה של אמונה בנוף החילוני בישראל ׀ הגר להב 11 המתקיימות בתוך התופעה המוסברת, במטרה לחשוף ולחקור ( to explore ) אותה ואת האפשרויות הטמונות בה . ברוח זו, המחקר שיוצג בספר יתמקד בפנומנולוגיה של החילוניות האמונתית של נשים יהודיות בישראל ולא בטיפולוגיה ; ובהשקפתן על התופעה יותר מאשר בהתנהגותן . אוכלוסיית המחקר נאספה באמצעות הודעה שפרסמתי בפייסבוק שנוסחה היה : "מחפשת לצורך מחקר נשים חילוניות שמאמינות בכוח גבוה או עמוק יותר ממה שקיים בחיי היום יום, בין שהן קוראות לכך 'אלוהים' ובין שלא" . כמו כן נעשה שימוש בשיטת כדור השלג, שבמסגרתה כל מרואיינת נשאלה אם היא מכירה נשים חילוניות-מאמינות נוספות שיהיו מעוניינות להתראיין . מודעת הפייסבוק קיבלה קרוב למאה תגובות, אך בשל מגבלות המחקר לא יכולתי לראיין את כל הפונות . מאחר שהמרואיינות אותרו באמצעות רשתות חברתיות — שיוצרות "תיבות תהודה" שבהן הגולש נחשף בעיקר לאנשים החולקים עימו תפיסות עולם, תחומי עניין ומיקום חברתי ( 2011 Pariser ) — המדגם איננו יכול, כמובן, להיתפס כמדגם מייצג של חילוניות-מאמינות בישראל . כל ריאיון נמשך בין שעתיים לשלוש שעות, וכלל שאלות דמוגרפיות, שאלות על משמעות האמונה, מרכיביה ותוכנה ; שאלות על פרשנות של מושגים כגון חילוניות, דתיות ויהדות ; התייחסויות למושגים דתיים כגון "השגחה פרטית", "מצווה", "חטא", "נשמה" וכדומה ; ושאלות על פרקטיקות . הקורפוס נותח באמצעות ארבע מתודולוגיות : ניתוח שיח ביקורתי, ניתוח נרטיבי, ניתוח תמטי וניתוח פרשני . על הספר הצעד הראשון במסע שהספר מציע, מבוא : אמונה, סוציולוגיה ומגדר, מניח את התשתית העיונית למחקר האמפירי . הוא מתבונן במושג "אמונה" מתוך ארבעה תחומי דעת — מדעי הדתות, סוציולוגיה של דת וחילוניות, סוציולוגיה ישראלית ומחקר פמיניסטי — אשר מוצגים כמעגלים ההולכים ומתכנסים אל ליבו האמפירי של הספר — נשים חילוניות-מאמינות יהודיות בישראל . הפרק מראה כיצד חילוניות אמונתית נתפסת כ"אנומליה", כלומר כחריגה בלתי צפויה מהנחות תיאורטיות מקובלות, ומציע את הסוציולוגיה של אמונה כמסגרת תיאורטית חדשה למחקר פוסט-חילוני של יחסים בין ה"חילוני" ל"דתי" . בהמשך למבוא, הספר בנוי משני שערים משלימים . השער הראשון, מול החברה , מוקדש לסוציולוגיה הפוסט-חילונית של המרואיינות . הוא מתמקד בשאלה כיצד הרקע החברתי — המעמדי, האתני והמגדרי — של המרואיינות משוקע באמונתן, או במילים אחרות, אילו מרכיבים חברתיים הצמיחו את המבנה האמונתי שלהן . פרקי

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר