תקציר

עמוד:13

תקציר 13 ובצד שכנגד, המאמצים להשטחת עקומת ההידבקות והתאמתם להשטחת עקומת המיתון והפגיעה המשקית . ככל שמאמצי הריסון להשטחת העקומה הפנדמית חריפים וקיצוניים יותר, כך רמת הפגיעה המשקית חזקה יותר . כיום כבר ברור כי מדיניות ניהול משבר מסוג זה מחייבת את ההבנה שמדובר בתהליך של ניהול סיכונים השואף, מצד אחד, לצמצום הפגיעה בחיי אדם, ומצד שני — לצמצום תמותה עסקית שבעקבותיה באים מיתון עמוק, אבטלה לאורך זמן ותופעות משקיות וחברתיות הנגזרות מכך . אין די בהצהרות כוללניות כמו "אנחנו סוגרים כדי להרוויח זמן" או "אנחנו חייבים לשטח את העקומה" . גיבוש מדיניות וניהול משבר מתמשך באופן אפקטיבי מחייבים קביעת יעדים לאומיים ברורים והגדרת תוצאות מפתח רצויות שאליהן מדיניות הממשלה מכוונת . בנוסף נדרשת שקיפות רבה כדי להפחית את האי-ודאות, הפוגעת באמון הציבור . נזכיר כי בשגרת ההתנהלות של הממשלה הוחל כבר לפני שנים אחדות בהטמעה מוצלחת של תרבות תכנון מקצועית שבאה לידי ביטוי בתוכניות עבודה של משרדי הממשלה הכוללות מדדי הצלחה ברורים . זו הוכחה לכך שאפשר, ונחוץ, להיטיב את תהליכי הניהול בשירות הציבורי . כדי לקבוע יעדים ברורים ותוצאות מפתח רצויות בעת משבר המאופיין ברמות כה גבוהות של אי-ודאות נדרשים שלושה מרכיבים הכרחיים : ( 1 ) נתונים ברורים ושקופים, אשר עברו תיקוף ואשר מתקבלים, לפחות רובם, בהליך פשוט . תהליכי קבלת החלטות ועיצוב המדיניות צריכים להתבסס על נתונים אלו ; ( 2 ) ערכים ברורים ושקופים שעל בסיסם מקבלי ההחלטות גוזרים את המדיניות ואת ניהול הסיכונים ; ( 3 ) תרחישים אפשריים במקום השימוש הרגיל בישראל בהמלצות המבוססות על תכנון לינארי ומקובע . במסמך זה אנו סוקרים בקצרה מהי הערכת מדיניות ומה חשיבותה במדינה מודרנית ( בעזרת הספרות הרלוונטית לתפקוד הממשלה במצבי חירום ) . לאחר מכן אנו מציגים בקצרה את המתרחש בשלוש מדינות נבחרות ( ארצות הברית, בריטניה ושוודיה ) , מתוך התמקדות ביכולת המשילות והערכת המדיניות של מדינות אלו והקשר של אלו להתמודדות עם נגיף הקורונה . לאחר מכן אנו

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר