פתח דבר

עמוד:14

14 שגית בלומרוזן-סלע בעבודתי הטיפולית עם האס"ים גיליתי כי מדובר בעבודה מרתקת ומתגמלת הן עבור המטופלים והן עבור המטפלים הודות לחשיבתם החדה והנוקבת של האס"ים, העושר הפנימי הרב, היכולת הגבוהה לתובנות ולדימויים יצירתיים, היכולת האינטלקטואלית המאפשרת לנהל עימם שיחות עמוקות, ההומור, הפתיחות, החיפוש אחר האמת, הנאמנות והכרת התודה שלהם . כמו כן, סיפוק רב עשוי לצמוח מהאפשרות לסייע להם לצאת, במידה זו או אחרת, מהבועה האוטיסטית שבה הם נתונים . בנוסף לכך מרתק להבין את אופן החשיבה הייחודי שלהם, המבלבל על שום הפרדוקסים הרבים שלכאורה קיימים בו - בין ביטוי רגשי להיעדרו, בין יצירתיות להיעדרה, בין קיומה של יכולת רפלקסיבית להיעדרה, בין יכולת דיאלוגית להיעדרה, בין ביטויי אמפתיה להיעדרם וכן הלאה - וכה מעניין לפצחו ולעמוד על טבעו . לאור כל זאת מטרתי בספר זה כפולת-פנים : לצד העזרה הנחוצה לאס"ים עצמם אבקש גם לחשוף את ציבור המטפלים לאפשרות הייחודית והמרתקת של עבודה עם אוכלוסייה רבת-קסם זו ולסיפוק הרב העשוי לצמוח מהטיפול בה . אבקש להעיר כמה הערות מושגיות עקרוניות : אוטיזם בתפקוד גבוה לעומת אספרגר - לאורך הספר, אלא אם מצוין אחרת, אני מתייחסת לקבוצת האוכלוסייה הנכללת בקטגוריה האבחנתית של אוטיזם בתפקוד גבוה ( High Functioning Autism ) , שבעבר כונתה בעלת תסמונת אספרגר ( בעבר ביקשו להבחין בין קטגוריות אבחנתיות אלה בכך שבראשונה יש עיכוב בהתפתחות שפה ובשנייה אין, אולם התגלה שהבדל זה מטושטש ושמדובר במושגים נרדפים למדי המתייחסים לאוכלוסייה דומה ; ראו 42 : ibid ) . תסמונת אספרגר אמנם הוצאה בשנת 2014 ממדריך האבחנות הרשמיות האמריקאי ( ה- DSM5 ) כקטגוריה אבחנתית נפרדת, והיא נכללת כעת תחת המטרייה האבחנתית הרחבה של הפרעה ברצף האוטיסטי ( Autism Spectrum Disorder ; ASD ) . עם זאת, בחרתי בחירה מודעת להשתמש לאורך הספר במושג אספרגר

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר