תקציר

עמוד:10

10 מחקר מדיניות 157 | השלטון המקומי בישראל נותנים אמון ברשות המקומית שהם מתגוררים בה, לעומת % 33 הנותנים אמון בממשלה, % 29 בכנסת ו- % 16 במפלגות . המחקר מצביע גם על חולשות מבניות של השלטון המקומי בישראל, והעיקרית שבהן היא עוצמה רבה מדי של ראש הרשות אל מול חולשה של מועצת הרשות . מעמדם של חברי המועצה בישראל – ובפרט חברי האופוזיציה – נמוך מאוד : ברוב מוחלט של המדינות המפותחות חברי המועצה זוכים לתגמול כספי, ולעיתים אף לשכר מלא, ואילו בישראל חבר מועצה עובד בהתנדבות, ובדרך כלל אינו מתוקצב במשאבים שיכולים לסייע לו בעבודתו . נוסף על כך, לחברי המועצה יש מעט מאוד כלים יעילים לפיקוח ובקרה על עבודת הרשות . החולשה של הפיקוח והבקרה על הרשות המקומית באה לידי ביטוי מובהק גם בחולשת מעמדם של מבקרי הרשויות המקומיות . נוסף על כך המחקר מצביע על בעיות מבניות הקיימות בשלטון המקומי, בהן : שיטת המיסוי המקומי ( ארנונה ) הגורמת עיוותים, שהחמור שבהם הוא פגיעה בהיצע הדירות למגורים בישראל ; אי- שוויון בין הרשויות ופגיעה של שיטת הארנונה ברשויות החלשות בשל התיעדוף לארנונה מאזורי תעשייה ומסחר ; חוסר שקיפות בכמה מהרשויות המקומיות ; ייצוג נמוך מאוד של נשים במועצת העיר ובראשות המועצה בהשוואה למדינות המפותחות ; מחסור בכוח אדם איכותי ברשויות אחדות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר