תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 157 | השלטון המקומי בישראל ותפיסה זו באה לידי ביטוי בעקרונות האמנה האירופית לממשל עצמי מקומי ( 1985 ) , שעליה חתמו כמעט כל מדינות אירופה . מנגד, התפיסה הרווחת בישראל היא שהשלטון המקומי הוא במובנים רבים זרוע ביצועית של הממשלה . המחקר מראה שמדינת ישראל היא אחת המדינות הריכוזיות ביותר בעולם המערבי ושמעמד השלטון המקומי בה חלש בהשוואה למדינות אחרות : במדד הביזור לרשויות המקומיות של חוקרי הבנק העולמי נמצא כי ישראל מדורגת במקום 94 מתוך 182 מדינות בעולם, ומכלל מדינות OECD ישראל דורגה במקום הנמוך ביותר – כלומר המדינה הכי פחות מבוזרת . חולשתו של השלטון המקומי בישראל באה לידי ביטוי בכמה היבטים : פיננסי . תקציב הרשויות המקומיות הוא % 5 . 5 בלבד מהתוצר בישראל, לעומת % 11 בממוצע במדינות OECD ; הריכוזיות בתחום הפיננסי באה לידי ביטוי בכך שהרשויות המקומיות בישראל כמעט שאינן שולטות על גובה המיסים שהן גובות, כך ש- % 1 . 95 מהמיסוי המקומי בישראל נקבע על ידי הממשלה, לעומת ממוצע של % 8 . 7 בלבד במדינות OECD ; גם במדד הבנק העולמי דורגה ישראל כמדינה שרמת הביזור הפיסקלי בה היא הנמוכה ביותר מכל מדינות OECD . ניהול ההון האנושי . האוטונומיה של הרשויות המקומיות נבחנת בין השאר על פי מידת האוטונומיה שלהן לנהל את כוח האדם שלהן, ובתוך כך היכולת לקלוט עובדים חדשים, לקבוע שכר ולפטר עובדים באופן עצמאי, בלא התערבות רגולטורית של הממשלה . במדד הבנק העולמי נמצא כי מתוך 182 מדינות ישראל דורגה במקום ה- 109 – הנמוך ביותר מכלל מדינות OECD – במידת הביזור הניהולי לרשויות המקומיות . סמכויות . היקף הסמכויות של השלטון המקומי בישראל מצומצם יחסית . תחום החינוך בולט במיוחד בריכוזיות שלו – OECD מציג חמישה סוגי מודלים של מערכות חינוך הקיימים במדינות החברות בו וממקם את ישראל בקבוצת המדינות הריכוזיות ביותר בתחום החינוך, משום שהיא ממעטת לקבוע מדיניות בשיתוף הרשויות המקומיות ומנהלי בתי הספר . הריכוזיות בולטת מאוד גם בתחום התחבורה, ובפרט התחבורה הציבורית . נתוני OECD מצביעים על מתאם חיובי בין מידת הביזור לשלטון המקומי במדינה ובין גובה התוצר לנפש ומידת היעילות של עבודת הממשלה . אף שממצאים אלו

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר