מבוא

עמוד:13

מ ב ו א מסכת קידושין 13 כל עם מעצב את הטקסים שלו בהתאם לעולמו החברתי, הרוחני והכלכלי . הטקס מעוצב בדמותו של מעשה נוהג אחר בעל חשיבות . ישנן חברות "פרימיטיביות" שטקסיהן נחקרו בהרחבה על ידי אנתרופולוגים . בחברות רבות טקס הנישואין או הבגרות מעוצבים בדמות טקסי ציד או טקסי מלחמה . טקס בגרות אחר הוא בדמות מציאת פרנסה וחיים עצמאיים . המילה "טקס" עשויה כאן להטעות . מדובר אמנם בטקס, אך לא תמיד המעשה הנו סמלי גרידא . לעתים הטקס הוא מחול סמלי בלבד, ולעתים התמודדות בתנאים קשים יחסית יותר מאשר החיים עצמם . כך, למשל, גם טקס סיום לימודים עשוי להיות מבחן סמלי, או כתיבת עבודה ארוכה בהיקף גדול יחסית, ובתנאים קשים יותר מאלו שנדרש להם חוקר מנוסה . אבל בכל מקרה יש כאן מרכיב טקסי . לעתים הטקס הוא דמוי קרבן, בעמים שבהם הפולחן המקדשי תופס מקום מרכזי בחברה . עיצוב הטקס הוא מרכיב אחד, והפרשנות לו היא מרכיב שני . בדרך כלל אין לטקס פרשנות מוסמכת, כל אחד מהצופים והחווים אותו רשאי ויכול לפרשו כרצונו . הסבר שנותן משתתף אחד הולם את מחשבותיו, או מה שהוא חושב שהשני מצפה לשמוע ממנו, ורק לעתים רחוקות בידינו פירוש מוסכם ומקובל . כך, למשל, פרשנותו של פילון לטקסי המקדש היא פירוש לגיטימי, אם כי ספק רב אם חז"ל או הכוהנים היו שותפים לאותו פירוש, ספק גם אם הם נתנו דעתם על פירושם הסמלי של הדברים כלל ועיקר, ומן הסתם הם היו מסרבים לקבל את ההגדרה של חלק ממעמדות הציבור כ"טקסים" . אין צריך לומר שההסברים עשויים להשתנות בקלות, שכן אנשים שונים עשויים להעניק לאותו טקס פרשנויות שונות, ולעתים פרשנות אחת מתקבלת יותר בתקופה 2 לעומת זאת הטקס עצמו אחת ואחרת נדחית, או נדחקת לשוליים החברתיים . יציב בהרבה, ולעתים הוא נשמר אף שנוהגי החברה השתנו במידה רבה . כך, למשל, ההסבה בליל הסדר נועדה לשמש כסמל לסעודת חירות ברוח סעודות העשירים המקובלות בחברה היהודית והכללית ; שנים לאחר שמנהג ההסבה בסעודות החול פסק המשיכו לשבת בסעודת הסדר בהסבה . בספרות ההלכתית ובספרות המנהגים ובהגדות עצמן עדיין חוזרים על חובה זה לשבת בהסבה . בחברה שלנו ההסבה הופכת לנדירה יותר, וסמלית יותר ויותר . טקס הקידושין, כפי שעוצב כבר בתקופת המשנה ( ומן הסתם כבר קודם ) , נושא אופי סמלי של מכירה . הבעל מעניק לאשתו חפץ המבטא את קנייתה, או אולי מבטא באופן סמלי את עצם מעשה הקניין . מעמד הקידושין הוא כמכירת שדה בשטר או במכירה סמלית . איננו יכולים לקבוע מתי התגבש אופי זה של עיצוב מעמד הקידושין במונחים וחזות חיצונית של מכירה, מכל מקום הוא קיים 2 ראו על כך במבוא למסכת סוטה .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר