פעילות לשימורה ותכנונה של ירושלים בראשית תקופת השלטון הבריטי בארץ ישראל, 1926-1917

עמוד:451

ג . צ"ר אשבי , הקמת היפרו ג'רוזלם _סוסייט' י ופעילותה עד לתום תקופת הממשל הצבאי צירלס רוברט אשבי ( 1942-1863 ) נולד באנגליה להורים בני המעמד הבינוני . הוא למד ארכיטקטורה באוניברסיטת קימברידגי והושפע מהוגי הדעות הבריטים ג ' ון ראסקין ובייחוד ויליאם מוריס . ראסקין ומוריס הקימו באנגליה בסוף המאה התשע עשרה , בתגובה לעיור התעשייתי , תנועה חברתית שהטיפה לשיבה לחיים הפשוטים , תוך הדגשת חשיבות היצירתיות בחיי האדם וראיית עבודת הכפיים כמקור עיקרי לאושרו . אשבי הצטרף אליהם . אשבי שאף , לדבריו , להקדיש את חייו לעשיית טוב בתחום הנמצא בין 'החברה לאמנותי . בשנת , 1886 כאשר סיים את לימודיו בקימברידג , ' עבר לרובע וייטצ'פל במזרח לונדון , שם פתח כיתת לימוד לאנשים עובדים , במוסד המיוחד י טוינבי הולי אשר נמצא באזור . בשיעוריו לימד את תורתו של ראסקין , וכאן צמח הרעיון להקמת גילדה של אומנים ובית ספר למלאכות . בשנת 1888 הקים גילדה כזו במבנה מול היטוינבי הול . ' לאחר זמן עבר המפעל למקום אחר באותה הסביבה . המוסד שילב לימודים עיוניים עם עבודה מעשית בסדנאות , שבהן הושם דגש על פיתוח כישוריו המיוחדים של כל תלמיד ואומן . אומני הגילדה לימדו במוסד , ובוגריו עבדו בסדנאות הגילדה לאחר הלימודים . העובדים ייצרו בעיקר מוצרי אמנות ותכשיטים , מכסף וממתכות אחרות ; רהיטים מעוצבים ; ומוצרי ספר , עטיפות מעובדות , כתב מסוגנן ודפוס אמנותי . העיצוב והפיקוח על הביצוע נעשו , באופן אישי , בידי אשבי ואומנים בריטים נוספים אשר שימשו מרצים ומדריכים בבית הספר ושיתפו פעולה עמו . הגילדה נוהלה על יסודות קואופרטיביים והרווחים התחלקו שווה בשווה בין החברים . קניית חומרי גלם ומכירת המוצרים נעשו במשותף . חנות למכירת המוצרים האמנותיים נפתחה במערב לונדון , ומוצרי הגילדה זכו לשבחים ונמכרו בהצלחה . אשבי לא הסתפק בעבודה הרגילה במפעל , אלא ניסה לשלב בה גם ' מסרי תרבותי חינוכי : דאגה לפועל ולאומן העמל . לשם כך הקים מקהלה , קבוצת דרמה ואף קבוצת כדור רגל שמשתתפיהן באו מבין העובדים , ובקיץ ארגן טיולים משותפים . אשבי לא שבע רצון מאורח החיים ששרר באזור מזרח לונדון , שבו נמצאה הגילדה שלו - העוני , אווירת הפשע והאלימות - ובשנת , 1902 לאחר 14 שנות פעילות באזור זה , החליט להעביר את מפעלו לאזור כפרי : _לצ'יפינג קמדן , יישוב קטן במחוז גלוסטר במרכז אנגליה . אך כאן טעה . אנשיו לא היו אנשי כפר כלל , קשה היה להם להסתגל לחיים באזור מרוחק , הבידוד הפריע גם לפעילות המסחרית , ולאחר זמן קצר נקלע המוסד לקשיים כספיים ולפשיטת רגל . בשנת 1907 נסגר המפעל ואשבי נאלץ לחזור לעבודת אדריכלות שגרתית בלונדון . 31 סיכום על ויליאם מוריס , תולדותיו ורעיונותיו ראה לאחרונה : לי פופר , יוויליאם מוריס 11896 -18341 רב אמן ורומנטיקן במהפכה התעשייתית ; מכירה פומבית : הירחון הישראלי לאספנות ואמנות , ( 1998 ) 4 עמי ; 47-41 וראה שם דוגמאות של איורים משל מוריס , שללא ספק היוו השראה לאשבי בעבודותיו . 32 בסוף 1998 התקיימה במוזאון גיפרי במזרח לונדון תערוכה , ובה הוצגו רהיטים , חפצים ומוצרים שיוצרו על ידי יהגילדהי של אשבי כשפעלה באזור . מוצגים אלו דומים ביותר לרהיטים וחפצים שעוצבו ויוצרו על ידי מוזאון יבצלאלי בירושלים ( ראה ני שילה כהן ועורכת , ( יבצלאלי של שץ , , 1929-1906 ירושלים תשמ"ג , ( ועוד נרחיב את הדיבור על הדמיון בין שני הגופים הללו בהמשך . 33 על אשבי נכתבה ביוגרפיה מקפת ובה פרטים מלאים על אישיותו , תולדותיו ופעילותו , ראה

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר