מבוא

עמוד:8

8 | על למידה משמעותית והוראה משמעותית של מושגים מדעיים כמאמרים . רוב המאמרים עובדו לגרסאות חדשות יותר, ונוספו להם מקורות עדכניים . חלק מהפרקים הם אקדמיים, ומופיעה בהם רשימה ביבליוגרפית נרחבת, ואילו שאר הפרקים הם דידקטיים ופופולריים יותר באופיים, והרשימה הביבליוגרפית בהם מצומצמת . הספר מיועד לעוסקים בהוראת המדעים ; בראש ובראשונה למורים ( בעיקר למורי חטיבת הביניים ) ולמכשירי מורים להוראת המדעים . גם מרצים במכללות ובאוניברסיטאות וסטודנטים להוראת המדעים עשויים למצוא בו עניין . פרקי הספר עשויים לשמש גם בסיס לדיונים של קהילות מקצועיות לומדות, בעיקר בתחום הוראת מדעי הטבע . למרצים רבים ממוסדות אקדמיים שונים שימשו מאמרים אלו במהלך השנים קטעי קריאה בקורסים, וכדי שמגמה מבורכת זו תימשך ומרצים יוכלו להפנות את הסטודנטים למאמרים נפרדים – הם הושארו בספר כפרקים נפרדים, והספר לא נכתב כמקשה אחת . מאמרים אלו שימשו אותי בהוראה במסגרות שונות ובעיקר במכללה ירושלים . במרוצת השנים הצטברו אצלי תגובות של סטודנטיות לחלק מהמאמרים . מקצת מהתגובות מופיעות בסופם של כמה מהפרקים, ואני תקווה שיש בהן כדי להעשיר את הקריאה . מאמרים רבים בספרות החינוכית עוסקים בתפקידו של ההומור בחינוך ובהוראה ( אינגלס, 2010 ; ינקו - חדד, 2007 ועוד ) . בספר הזה שולבו קריקטורות של המאייר עמוס אלנבוגן . חלקן מתכתבות עם רעיון המופיע בספר זה, הרעיון שלאותו מונח יכולות להיות משמעויות שונות בהקשרים שונים . מרצה המשתמש בפרק זה או אחר בקורסים שלו, יכול לעסוק עם הסטודנטים במדרש תמונה לקריקטורות המלוות את הטקסט הכתוב . בספר שולבו איורים ותמונות כדי להמחיש ולהרחיב את הכתוב . כל התמונות צולמו על ידי אלא אם כן צוין אחרת . אחת האסטרטגיות לארגון ידע התורמת ללמידה משמעותית ולהוראה משמעותית היא מפת מושגים . שני פרקים בספר זה מוקדשים לאסטרטגיה זו, אך מפות מושגים משולבות גם בפרקים אחרים בספר, כדי לעזור בהצגה גרפית של הרעיונות העיקריים המובעים בהם . מפות המושגים הוכנו על ידי אלא אם כן צוין אחרת . * * *

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר