מבוא

עמוד:11

מבוא | 11 הפרק האחד - עשר – ״האם גילה ניוטון את כוח המשיכה או המציא אותו ? על ההבחנה בין עובדות ובין תאוריות, בין תגליות ובין המצאות, ועל המעמד האפיסטמולוגי של מושגים מדעיים״ – עוסק בהבחנה בין עובדות ובין תאוריות, בין תגליות ובין המצאות . הבחנות אלו והשלכותיהן הדידקטיות חשובות מאוד ללמידה ולהוראה של מושגים מדעיים . הפרק השנים - עשר - ״דיאלוג על אודות תפוח אדמה, או : על הסברים מכניסטיים וטלאולוגיים בביולוגיה״ - מוקדש להסברים מכניסטיים וטלאולוגיים בביולוגיה, ובעיקר למושג אוסמוזה . פרק זה הוא תולדה של התכתבות ביני לבין מורה לביולוגיה בנושא זה . השער החמישי – למידה משמעותית והוראה משמעותית של מושגים מדעיים ספציפיים הפרקים בשער זה עוסקים בלמידה משמעותית ובהוראה משמעותית של מושגים מדעיים ספציפיים . רוב המושגים הללו נלמדים בתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה בחטיבת הביניים . התכנים והרעיונות המופיעים בשער זה אמורים להיות חלק מהידע התוכני - הפדגוגי ( PCK על פי 1986 Shulman, ) של המורים למדעי הטבע . הפרק השלושה - עשר – ״למידה משמעותית והוראה משמעותית של מודל החלקיקים של החומר״ – עוסק במודל החלקיקים של החומר, שהוא המודל התאורטי הראשון הנלמד בשיעורי מדע וטכנולוגיה . מצד אחד מודל זה מהווה בסיס לחלק גדול מהמושגים המדעיים הנלמדים בהמשך, ומצד אחר הלמידה שלו כרוכה בקשיים רבים ובהתמודדות עם תפיסות שגויות . הפרק הארבעה - עשר – ״על הוראה משמעותית של המושג מסה״ – עוסק במושגים מסה ומשקל . חלקו הראשון של הפרק בוחן מה צריך להתרחש כדי שמושגים אלו יילמדו בצורה משמעותית, וחלקו השני סוקר את אופן הצגת המושגים האלו בתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לכיתה ז', בארבעה ספרי לימוד לכיתה ז' ובילקוט הדיגיטלי של מטח . הפרק החמישה - עשר – ״'הקיר לא מפעיל עליי כוח – הוא סתם שָם' – על הוראה ולמידה משמעותית של החוק השלישי של ניוטון״ – נכתב בעקבות הכללת הנושא אינטראקציה וכוחות בתוכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לכיתה ח' ובשל הקשיים שמורים ותלמידים נתקלים בהם בלמידה ובהוראה של נושא זה . הפרק השישה - עשר – ״כוח החיכוך : כוח מוזר ומפתיע – לפעמים עוזר ולפעמים מפריע״ – עוסק אף הוא בנושא מתחום האינטראקציה והכוחות –

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר