מבוא

עמוד:2

מסכתות תמיד - מידות 2 מ ב ו א התלמודים למסכת כידוע יש תלמוד בבלי למסכת תמיד ואין תלמוד בבלי למסכת מידות . יש גם עדות לכך שאמוראי בבל למדו מסכת תמיד ( בבא מציעא לג ע"א ) , אך פירושה נחשב לשולי במידת מה . כאמור לעיל יש בתלמוד גם התייחסות למסכת מידות כיחידה ספרותית מוכרת . מעבר לכך אין עדות ללימוד שיטתי של המסכתות לא בארץ ישראל ולא בבבל . משנת המקדש הקדומה מסכת תמיד עוסקת בסדרי התמיד, ואגב כך מתארת פרטים רבים ממבנה המקדש, ומסכת מידות עוסקת בתיאור פיזי של המקדש לפרטי פרטיו . כך נוצרו כפילויות רבות, הן בין תמיד למידות והן בתוך המסכתות עצמן . כמו כן משניות רבות חוזרות על עצמן, כגון המשנה הראשונה בתמיד ובמידות . כבר ראשוני החוקרים שעסקו במסכת שתו לבם לייחודה התוכני והסגנוני ( משום מה מסכת תמיד משכה יותר את תשומת הלב ) . גינצבורג, אפשטיין ואחרים נתנו כל אחד הסבר אחר מניין נובע ייחודה של המסכת 2 , ואגב כך גם מדוע נדרשו חכמים לתיאור סוגיות אלו שלא תמיד יש בהן הלכה . התיאורים של מעמדות והווי המקדש בספרות חז"ל זקוקים לעיון נרחב, ולא נוכל כאן לעסוק בנושא אלא בקצרה . מבחינה ספרותית וסגנונית תיאורי ההווי במקדש ( כולל תיאורי טקסים ומצוות ) מתחלקים לשניים . הקבוצה הראשונה מתארת את המקדש ונוהגיו בסגנון הרגיל בספרות התנאית בכלל, ובמשנה בפרט . זהו סגנון הלכתי יבש וטכני : "איזהו מקומן של זבחים קדשי קדשים שחיטתן בצפון . . . " ( משנה, זבחים פ"ה מ"א ) ; "בית שמאי אומרים כל הנתנין על מזבח החיצון שאם נתנן מתנה אחת כפר" ( שם פ"ד מ"א ) , וכיוצא באלו הלכות, מעשים ומחלוקות, ואגבן גם מימרות חכמה ואגדה . הקבוצה השנייה היא המעניינת אותנו, והיא בולטת באופייה הספרותי והסגנוני השונה מספרות חז"ל . חוקרים שונים עסקו בה אגב דיון בטקסטים מצומצמים . כך, למשל, גינצבורג במאמרו על לשונה של מסכת תמיד עסק בסגנונה המיוחד, אך ללא תמונה כוללת של תפוצתו של הסגנון . מאוחר הרבה יותר חזר לנושא ועמד על הסגנון המיוחד של תיאורי טקס, אבל לא ראה שהמאחד את המשניות בסגנון זה הוא תיאור המקדש . כך, למשל, בסגנון זה נכללות מסכתות תמיד ומידות, אף שרובן תיאור פיזי ולא תיאור טקס 3 . את התיאורים שעליהם נסובים דברינו מאפיין טון דיבור סיפורי . יש בהן מעט מחלוקות, או שכמעט אין בהן מחלוקות . במשניות המקדש יש לשונות מיוחדים, בעיקר לשונות סיפור : "ראוהו אחיו" ( תמיד פ"ב מ"א ) , "החלו מעלין באפר" ( שם מ"ב ) , "נטל את המפתח" 2 להלן . 3 גינצבורג, מסכת תמיד ; אפשטיין, מבואות, עמ' 31 - 32 ; סגל, לשון המשנה, עמ' 126 ואילך ; אלבק, מבוא, עמ' 80 ואילך ; בר אילן, תמיד ; ברויאר, פעל ובינוני, ועוד . ראו המבוא למסכת ביכורים, עמ' 128 ואילך .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר