מבוא

עמוד:9

מ ב ו א מסכתות תמיד - מידות 9 מעתה, שתי אפשרויות קיצוניות עומדות לפנינו ושלל אפשרויות ביניים : • הזיכרונות הללו הם שרידי ברייתות קדומות מימי הבית שנשנו בבתי המדרש והיו חשופים לבעיית השכחה . • הזיכרונות הללו מאוחרים, פרי העיון בבית המדרש, ושרידי זיכרונות עמומים, ובעיקרו של דבר הם שִכתוב של בית המדרש . מפתה מאוד להניח שהקובץ הקדום כלל זיכרונות אמינים והטעויות הן פרי העריכה המאוחרת, ברם איננו יודעים מספיק על הקובץ המקורי, וקשה להעריך את טיבו ההיסטורי, שכן איננו יודעים מה נכלל בו . אבל אנו יכולים להעריך את העריכות שבידינו . מסכתות שקלים, ביכורים וסדרי החגיגות בסוכה נשמעים אמינים לגמרי . לא מצאנו כל פגם בלכידות של התיאור ובסבירותו ההיסטורית . פה ושם אף מצאנו אישור ארכאולוגי לתיאורי המשנה, כגון כתובת בית התקיעה של הכוהנים המשתלבת היטב בתיאור במשנה על תקיעות הכוהנים ( סוכה פ"ה מ"ה ) , או כתובת הזקנים המלמדת על נוכחות של חכמים במקדש או בסביבתו ( איורים 1 - 3 ) . הכתובות בעברית מלמדות על שפת המקדש, נושא שאותו בחנו בנספח למסכת שקלים . לפרטים שבמסכת מידות לא מצאנו סיוע חוץ - תלמודי, להוציא את הסורג שעליו יש לנו עדויות מקבילות ( ראו פירושנו למידות פ"ב מ"ו, אם כי הפרט על הסורגים איננו במשנה ) . איור מס' 1 : כתובת עברית שנמצאה בשפכי הר הבית ועליה כתוב "לבתי התקיעה לכה [ נים ] " . הכתובת מציינת את מקום התקיעה של הכוהנים על חומת הר הבית . מתוך מזר, חפירות הר הבית .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר