בפתח הספר

עמוד:11

בפתח הספר 11׀ בין שני האגפים ביצירתו של ברטוב, הבדיוני והתיעודי, יש׀ קשרים רבים . בספרים התיעודיים ניכר כוח עיצוב אמנותי וכישרון מספֵּר מובהק, ואילו בחטיבה הבדיונית חלקים אוטוביוגרפיים לא- מוסווים או מוסווים למחצה, כגון הסיפורים 'יהודי קטן' ו'קריאה עיוורת', העוסקים בדמויותיהם של הורי המחבר . גם בארבעת הרומנים האוטוביוגרפיים, לוּז יצירתו, דומה לעתים שרק צעיף הסוואה דק חוצץ בין הדמויות והאירועים הספרותיים לבין הדברים כהווייתם . יצירתו הסיפורית של ברטוב היא ראליסטית מובהקת, והשאיפה לעצב מציאות מהימנה, רבת-דמויות ועשירה בפרטים היא מתכוּנוֹת היסוד שלה . בד בבד ניכרים הרומנים שלו, כבר מן הראשון שבהם, במבנים מגוּונים ומתוחכמים, בדרכים המורכבות של ארגונו ומסירתו של הסיפור, ובקשרי הגומלין הרבגוניים בין המדיום הספרותי לחיים המיוצגים . למשל : עיצובו של רומן במתכונת של חידה בלשית ( 'הבדאי' ) ; רומן שמורכב מסדרה של מונולוגים שמשמיע הגיבור באוזני פסיכולוג ( 'זה אישל מדבר' ) ; רומן שבו תולדותיו של הגיבור מורכבות מאוסף של פרגמנטים שמשוחזרים על פי רומן לא-גמור, בתוך כדי תיעוד תהליך השחזור עצמו ( 'באמצע הרומן' ) ; רומן שמדלג בין נקודת מבטו של הילד החוֹוֶה לנקודת מבטו של המבוגר המתבונן בו ממרחק השנים ( 'רגל אחת בחוץ' ) ; ועוד . בכתיבתו של ברטוב אמנם רווחת הנטייה להציג צירופי מקרים מפתיעים, מפליאים וגורליים, אך מקורם בתפיסה שהמציאות עולה על כל דמיון ואין הם מבטאים רצון לחרוג מטווח ההבעה הראליסטי . * * * בספר זה אני מבקש להתחקות על הסיפור הפרטי והכללי העולה מכתביו של חנוך ברטוב, ולהציג דיוקן רב-צדדי של יצירתו בהקשריה הביוגרפיים, הספרותיים וההיסטוריים . הפרק הראשון, 'תחת מכבש ההיסטוריה', מוקדש לעיון בנושא היסודי שכל הסופרים בני הדור התחבטו בו — המתח בין לחציה של התביעה הלאומית הקולקטיבית לבין שאיפתו של היחיד לממש את ייחודו ולבצר לו מרחב קיום פרטי

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר