בפתח הספר

עמוד:9

בפתח הספר 9׀ לקהילה אחת . שני הספרים האלה מבשרים את נושא-העל העתיד׀ להסתמן בכל סוגי כתיבתו — בחינת התהליכים המרכזיים שעברו על הארץ ויושביה במאה העשרים, מתוך הזדהות בסיסית ועמוקה, אם כי כלל לא נאיבית, עם המעשה הציוני על גלגוליו השונים . מאז שנות החמישים נחשב ברטוב לאחד המספרים המובהקים של דורו, וב- 1958 נכלל באנתולוגיה הייצוגית 'דור בארץ' . בלב יצירתו של ברטוב ניצבים ארבעה רומנים אחרים, המצטרפים לפרשת חיים רצופה, מילדות עד זִקנה, של גיבור אחד ( ששמותיו משתנים מספר לספר ) . קורותיו של גיבור זה חופפות במידה רבה את קורות המחבר . 'של מי אתה ילד' ( 1970 ) מתאר את שנות הילדות במושבה בחיק המשפחה ובאווירה דתית-מסורתית . 'רגל אחת בחוץ' ( 1994 ) מתמקד בשנות הנעורים, מבר-המצווה עד הגיוס לצבא הבריטי, על רקע הדיה של מלחמת העולם השנייה . בין השאר בוחן הרומן, במבט לאחור, את טיב תגובתו של היישוב בארץ ישראל לשואה בעת התרחשותה . 'פצעי בגרות' ( 1965 ) מספר על שנות השירות בבריגדה, ובמרכזו הפגישה המהממת עם ניצולי השואה על אדמת אירופה בתום המלחמה . ואילו 'מתום עד תום' ( 2003 ) עוקב אחר המשך קורותיו של חייל הבריגדה המשוחרר בימי מלחמת העצמאות ואחריה, ומתמקד במסכת יחסיו העמוקה והמיוסרת עם בת זוגו לאורך יובל שנים . הרומנים האלה אינם רק פורשים סיפור חיים אישי, אלא גם משמשים זירה לבחינת שאלות של זהות אישית וקיבוצית, ובייחוד ניכרת בהם הנטייה להפריך את הדימוי המקובל של הצבר המיתולוגי, המנותק כביכול מעולמם של אבותיו . התהייה על סבכי הזהות היהודית-ישראלית מצויה גם בתשתיתם של רומנים אחרים של ברטוב, שאין בהם יסוד אוטוביוגרפי גלוי . 'הבדאי' ( 1975 ) מתאר דמות-זיקית מתעתעת של נער יהודי מגרמניה, פליט שואה, שתחילה מאמץ לו זהות צרפתית, לאחר מכן מאמץ זהות ארץ ישראלית שורשית, עד שלבסוף הוא חוזר ונעשה מעין יהודי נודד בדרכי אירופה . 'באמצע הרומן' ( 1984 ) מגולל את פרשת חייו של סופר מת באמצעות תיאור ניסיונותיו של בנו לצרף ולסדר את התעודות האישיות, את הווידויים המוקלטים ואת קטעי הרומן

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר