פרק 1 ילדים צעירים יודעים מתמטיקה

עמוד:14

4 1 14 | חשיבה מתמטית בגיל הרך בשאלות אלה השתמשתי בקורסים שעוסקים במתמטיקה לגיל הרך שלימדתי במכללת אורנים ובמכללת סמינר הקיבוצים . הראיתי את רשימת השאלות ושאלתי את הסטודנטים - במסלול חינוך לגיל הרך – אילו שאלות לדעתם אפשר לשאול ילדים בני חמש – שש . במשך השנים קיבלתי אותן תשובות : רוב השאלות כאן קשות מדי לילדים בגילים אלה, ואין לתת אותן כדי למנוע מהילדים תסכול . מהתשובות עולה הרושם כי הסטודנטים אינם מאמינים כל כך ביכולתם של הילדים להתמודד עם שאלות כאלה - שאלות שדורשות חשיבה מתמטית - ולכן מראש מחליטים שלא כדאי לאתגר אותם . אבל מתברר שילדים מפתיעים . אציג את תשובותיהם של ארבעה ילדים, מאותו גן, שנשאלו וענו במסגרת עבודת הסמינריון שהוזכרה קודם . אציין רק שלא אפשרו להם להשתמש באמצעי המחשה, אבל מי שרצה יכול היה לצייר . מובן שלכל ילד הקריאו את השאלות, שאלה אחר שאלה, וכל ילד רואיין בנפרד . בשאלה 1 ( חילקו עשרה צבעים לשני ילדים ) כל ארבעת הילדים - דפנה ( 5 ) , אורי ( 5 ) , ליאת ( 6 ) ועדי ( 6 ) - ענו "חמישה צבעים" . ליאת השתמשה בציור . היא ייצגה את עשרת הצבעים באמצעות עשרה עיגולים . שאר הילדים ענו ללא שימוש בציור . בשאלה 2 ( בגן עשרים ילדים, חצי מהם היו בטיול ) ענו כל הילדים "עשרה ילדים" . ליאת השתמשה גם הפעם בציור . היא הסתבכה קצת, כי כעת היה המספר גדול יותר והיה עליה לצייר עיגולים רבים יותר ולמנות אותם במדויק, אבל בסופו של דבר אמרה גם היא שהתשובה היא עשרה ילדים . שאר הילדים לא ציירו . בשאלה 3 ( אסף חילק פיצה בין שני ילדים ) כל ארבעת הילדים אמרו שכל ילד קיבל חצי פיצה . כולם השתמשו במילה חצי, מה שאומר שהמונח חצי מוכר להם . בשאלה 4 ( נדב חילק תפוח לארבעה חלקים . חצי אכל ) אמרו כל הילדים שנדב אכל שני חלקים . בשאלה 5 ( אימא של אביתר הכינה עוגת יום הולדת ) שלושה מהילדים אמרו שכל ילד אכל חלק אחד, ואילו אורי אמר שכל ילד אכל חלק אחד מארבעה חלקים . אורי הדגיש את מספר החלקים הכולל ובכך, באופן אינטואיטיבי, הוא דיבר בעצם על המושג "רבע" ( חלק אחד מתוך ארבעה חלקים ) . בשאלה 6 ( הגר חילקה תפוח לארבעה חלקים ואכלה חלק אחד ) אמרו כל הילדים שנשארו "שלושה חלקים מהתפוח" . כולם ציירו עיגול וחילקו אותו לארבעה חלקים כך, ואמרו שאם אוכלים חלק אחד נשארים שלושה חלקים .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר